Svensk filmindustri kÀmpar i coronatider

I nĂ€stan alla lĂ€nder har filmproduktionen tvĂ€rnitat under den globala pandemin. Men i Sverige pĂ„gĂ„r inspelningarna fortfarande – trots skenande kostnader och en uppsjö av praktiska problem.
–Kort sagt kan man sĂ€ga att det Ă€r jĂ€vligt rörigt just nu, sĂ€ger Peter Possne vid Film i VĂ€st.

Svenska filminspelningar pÄgÄr, men stÀlls inför stora utmaningar i coronakrisen. Arkivbild.

Svenska filminspelningar pÄgÄr, men stÀlls inför stora utmaningar i coronakrisen. Arkivbild.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Kultur och Nöje2020-05-19 15:10

Hur spelar man in ett filmslagsmÄl eller en sexscen samtidigt som man hÄller social distans? Och vad gör man nÀr manuset beskriver en folksamling, men det Àr förbjudet att samla sÄ mÄnga statister? Det Àr bara nÄgra av de problem som svenska filminspelningar brottas med just nu.

– Vi fĂ„r försöka hitta andra sĂ€tt att berĂ€tta samma historia. Är nĂ„got nödvĂ€ndigt för historien eller kan vi berĂ€tta det pĂ„ ett annat sĂ€tt? Publiken kommer inte att mĂ€rka nĂ„gon stor skillnad, men det Ă€r en stor process, sĂ€ger Tim King, som Ă€r produktionschef pĂ„ filmbolaget SF Studios.

Andra utmaningar Àr inspelningsdatum som skjuts framÄt utan att det Àr sÀkert att samma skÄdespelare, regissör och team finns tillgÀngliga Àven lÀngre fram. Till det kommer en uppsjö av praktiska detaljer, som extrapersonal för sjukfrÄnvaro samt smittsÀkra resor och mÄltider.

Inspelningar flyttar hem

Under vÄren har SF Studios pausat alla sina fyra lÄngfilmsinspelningar. TvÄ av projekten Àr svenska, bland annat Netflix-satsningen "Red dot", vars inspelning satte i gÄng igen förra veckan efter fem veckors uppehÄll. Konsekvensen Àr en skenande budget.

– En produktion brukar vara en intensiv period pĂ„ 30 dagar för en lĂ„ngfilm och 70–100 dagar för en tv-serie. Under den tiden Ă€r det massor av fasta kostnader och nĂ€r man pausar mitt i blir det vĂ€ldigt dyrt för oss, sĂ€ger Tim King.

Men inspelningar pĂ„gĂ„r trots allt – eller planeras komma i gĂ„ng igen i juni, som för Ruben Östlunds nĂ€sta film "Triangle of sadness".

Situationen har gjort att flera svenska filmer som skulle ha spelats in utomlands har fÄtt flytta hem, förklarar Peter Possne, som Àr produktionschef pÄ Film i VÀst.

– Sverige Ă€r i princip det enda land i hela vĂ€rlden dĂ€r man kan spela in. Flera av de större projekten som hade planerat att spela in ett par veckor i VĂ€sta Götalandsregionen och resten av produktionen i andra lĂ€nder har tĂ€nkt om, sĂ€ger han.

Dyrt i Sverige

Det finns till och med intresse utomlands för att flytta utlÀndska filmproduktioner till Sverige, berÀttar Possne, Àven om inget Àr klart och planerna försvÄras av reseförbuden.

Men att spela in film i Sverige Àr dyrt jÀmfört med i lÀnder som Tjeckien och Litauen. En stor anledning till varför sÄ mÄnga svenska filmer produceras utomlands Àr att Sverige saknar produktionsrabatter, dÀr staten gÄr in och subventionerar en del av kostnaden. Filmbranschen har lÀnge propagerat för den sortens stöd. Coronakrisen har gjort behovet akut, menar Eva Hamilton, som Àr ordförande för branschorganisationen Film & tv-producenterna.

– Det bĂ€sta skulle vara att Ă€ntligen införa den hĂ€r rabatten, som vi har behövt i flera Ă„r. Det skulle vara en otroligt stĂ€rkande Ă„tgĂ€rd, sĂ€ger hon.

Fakta: Risk för fÀrre filmer

Coronakrisens konsekvenser för den svenska filmen kommer att bli tydliga under de kommande Ären, menar bÄde Eva Hamilton vid Film & tv-producenterna och Film i VÀsts Peter Possne. Risken finns att det blir ett glapp i produktionen nÀr filmbolagen Àr upptagna med att rÀdda sina nuvarande projekt och inte har resurser att utveckla nya filmer samtidigt.

FrÄgan Àr ocksÄ hur den hÀr perioden pÄverkar folks intresse för genrer och tematik. Det Àr kanske Àr mindre sannolikt att man vill se katastroffilmer och mer sannolikt att man vill se filmer som fÄr oss att glömma allt elÀnde. Internationella studier pekar pÄ ett stort uppsving för feel good-filmer, sÀger Peter Possne.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!