Det har gĂ„tt bra för Sverige i Eurovision Song Contest de senaste tio Ă„ren. Förutom Loreens och MĂ„ns Zelmerlöws segrar har det blivit tvĂ„ tredjeplatser â och snittplaceringen i finalen Ă€r 4,8. Men det Ă€r inte bara i de svenska bidragen som Sverige dominerar.
à tta av Ärets lÄtar Àr skrivna av personer frÄn musiklandet i norr. Jimmy "Joker" Thörnfeldt ligger bakom Tusses "Voices" tillsammans med Linnea Deb, Joy Deb och Anderz Wrethov, men han har Àven skrivit San Marinos och Cyperns bidrag.
ââSverige gör alltid ett bra jobb, i musikbranschen Ă€r det svenskar överallt, men ocksĂ„ bland koreografer och de som hjĂ€lper till bakom scenen, sĂ€ger han.
Thörnfeldt upplever att han alltid blir bra bemött som svensk lĂ„tskrivare. Samtidigt berĂ€ttar han att pressen blir högre nĂ€r han skriver för blĂ„gul flagg â eftersom Sverige alltid "har ögonen pĂ„ sig".
ââAlla sĂ€ger att "Sverige gĂ„r det alltid sĂ„ bra för" och det kan vara lite tungt att bĂ€ra den stenen hela tiden. Folk förvĂ€ntar sig att det alltid ska gĂ„ bra, sĂ„ Ă€r det nog inte för andra lĂ€nder, sĂ€ger han.
"Max Martin banade vÀg"
Malin Christin Ă€r en av tre svenska lĂ„tskrivare bakom förhandsfavoriten Destinys bidrag "Je me casse", som tĂ€vlar för Malta. Ăven hon upplever mest positiva reaktioner inom branschen nĂ€r hon sĂ€ger att hon Ă€r svensk.
ââJag tror att det har att göra med att Max Martin och Cheiron-studion banade vĂ€g för alla pĂ„ 90-talet. Sedan har vi otroligt bra skolor och det anses som en möjlighet att jobba som lĂ„tskrivare i Sverige, sĂ€ger hon.
Sacha Jean-Baptiste Ă€r en av flera svenska nummerkreatörer i Ă„rets tĂ€vling â i Ă„r ligger hon bakom fyra bidrag. I Bulgariens, Irlands och Maltas tĂ€vlingsbidrag finns flera svenska dansare och körsĂ„ngare pĂ„ scenen â och högste chefen för Eurovision Ă€r svenske Martin Ăsterdahl.
"Avundsjuka" fans
Men bara för att det gĂ„r bra för Sverige betyder inte det att alla hejar pĂ„ landet â framgĂ„ngarna kan snarare vĂ€cka avundsjuka bland övriga deltagare, enligt William Lee Adams, grundare av fansajten Wiwiblogs och journalist pĂ„ BBC.
Ett exempel frÄn tidigare Är Àr att fans har stÀllt sig upp och buat i pressrummet nÀr det Àr Sveriges tur att upptrÀda. Men enligt Lee Adams Àr det viktigt att skilja pÄ de "vanliga fansen" och "superfansen".
ââDe vanliga fansen, som ser showen samma kvĂ€ll som den sĂ€nds, ser pĂ„ Sverige som hjĂ€lten i Eurovision. De levererar alltid kvalitetslĂ„tar som hörs pĂ„ radion, sĂ€ger Lee Adams.
ââMed superfansen Ă€r det annorlunda. Jag tror att vissa Ă€r lite avundsjuka för att Sverige övertrĂ€ffar alla andra. Just de kanske inte röstar pĂ„ Sverige, men majoriteten Ă€r vanliga fans som inte bryr sig om historien, de bryr sig bara om musiken.
Han pÄpekar att Sverige, trots ytan, Àr stort nÀr det kommer till musik. Det gÀller Àven utanför Eurovision.
ââJag kommer frĂ„n USA och nĂ€r jag lyssnar pĂ„ radio dĂ€r, vem skriver mina favoritlĂ„tar? Max Martin. Men jag tĂ€nker inte sĂ„ mycket pĂ„ det eftersom Britney framför lĂ„ten, eller Katy Perry. Det Ă€r inget kontroversiellt i USA eller Kanada att alla hits görs av svenskar, men i Eurovision Ă€r det annorlunda, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââAnledningen till det Ă€r att folk tror att det ska handla om landet och en nationell identitet, det Ă€r dĂ€r det blir komplicerat. Azerbajdzjan kan till exempel ha en lĂ„t skriven av svenskar, men fĂ„r den att lĂ„ta som alla andra azerbajdzjanska lĂ„tar.
Ăven Christer Björkman, tidigare tĂ€vlingsproducent för Melodifestivalen och numera kommentator, hĂ„ller med om att Sverigebilden i Eurovision Ă€r komplex.
ââVi Ă€r vĂ€ldigt framgĂ„ngsrika, det finns mĂ„nga svenska upphovsmĂ€n och kreatörer som Ă„ker runt i Europa och gör nummer. Den dominansen tas emot lite dubbelt. En del tycker att vi Ă€r för mycket, och att vi syns och hörs mycket, men en del tycker att det Ă€r toppen.
TT: Tror du att det pÄverkar röstningen?
ââJag kan inte förestĂ€lla mig det. Den missunnsamheten kan finnas i fankretsar, bland hardcorefansen. Bakom scenen mĂ€rker vi ingenting sĂ„dant, och bland tittarna kan jag inte förstĂ€lla mig att de tĂ€nker pĂ„ det.
Samtidigt pÄpekar han att Sverige inte alltid har haft en ledande position i musiktÀvlingen.
ââI min ungdom hette Sverige i stĂ€llet UK, Frankrike och Luxemburg, som fullkomligt Ă€gde varje Ă„r och alltid lĂ„g pĂ„ topp tio. De levererade bra och snygga hits, jag Ă€lskade det. Som tittare Ă€lskar man tryggheten i att vissa lĂ€nder levererar bra.