NÀr den tyska författaren Judith Schalansky inte kunde resa blev kartböckerna hennes substitut. I hennes fall var det inte en global pandemi som stÀngde grÀnserna, utan en uppvÀxt i DDR, med omvÀrlden begrÀnsad till de tummade sidorna i barndomshemmets atlas. Framför allt var det kartornas mest avlÀgsna platser som fÄngade hennes intresse; de öar som sÀllan besöks eller ens noteras, och som hon dÀrför kunde fantisera fritt om.
Paradis eller helvete
Ăven efter det att grĂ€nserna öppnats fortsatte Judith Schalansky att resa i böckerna hellre Ă€n pĂ„ riktigt. De 50 platser som presenteras i hennes "Atlas över avlĂ€gsna öar" Ă€r inte platser som hon har besökt eller kommer att besöka, utan sĂ„dana som hon bevarar i fantasin. ĂndĂ„ ges de liv pĂ„ boksidorna, genom kartor, kuriosa och den typ av berĂ€ttelser om stordĂ„d och misslyckanden som tycks följa i de avlĂ€gsna öarnas spĂ„r.
ââGenom vĂ€rldshistorien har öar ofta fungerat som ett slags projektionsyta för mĂ€nskliga förestĂ€llningar och drömmar, bĂ„de positiva och negativa, sĂ€ger Owe Ronström, etnolog vid Uppsala universitet, som har skrivit boken "Ăar och öigheter".
Han menar att avlĂ€gsna öar fascinerar bĂ„de författare, lĂ€sare och upptĂ€cktsresande för att de Ă€r avgrĂ€nsade â dess grĂ€nser gĂ„r att begripa â men ocksĂ„ för att de Ă€r just avlĂ€gsna. Man kan förestĂ€lla sig dem lite hur man vill: som paradis, eller helvete. Som fristad, eller fĂ€ngelse.
Kollektiv berÀttelsetradition
I "Atlas över avlÀgsna öar" finns bland annat berÀttelsen om det tyska par som pÄ 1920-talet ville skapa sitt eget Eden pÄ en Galapagosö, men misslyckades, och den om nÀr en förvÀntansfull expedition anlÀnde till Socorroön, bara för att genast attackeras av ormar. De som faktiskt besöker de avlÀgsna öarna blir inte sÀllan besvikna.
ââDet finns en kollektiv berĂ€ttelsetradition, en förestĂ€llning om öar, som har vĂ€ldigt lite med de faktiska öarna att göra, sĂ€ger Owe Ronström. De Ă€r fasornas plats eller paradisets plats, men sĂ€llan nĂ„got dĂ€remellan.