Det var i fjol som Strängnäs kommun utlyste ett skrivprojekt för vuxna där hågade skrivsugna uppmanades att lämna in texter. Man hade hoppats på 1000 bidrag. Nu blev det inte så. Men väl 142 författare med 137 bidrag (vissa bidrag har flera skribenter) under ämnesrubriker som Att vara ung, Att vara kär, Att vara förr, och så vidare, allt inknökat på 462 sidor.
Författarna är mellan 18 och 94 år. Ett snabbt överslag visar att kvinnorna är nästan dubbelt så många som männen.
Lokalt kända namn som skymtar med egna texter är kulturchefen och författaren Christer Hermansson, gamle Ica-handlaren Ronnie Törnblom från Mariefred, surdegsentreprenören Maria Printz från Stallarholmen, ex-politikern Maj-Lis Lööw från Mariefred och biskopen Johan Dahlman från Strängnäs.
Och vad innehåller nu denna tegelstenstjocka volym, vackert formgiven av Strängnäsdesignern Jens Andersson?
Vad sägs om: Hur ett isskåp fungerade på 50-talet, statarkåkarna vid Lida i Åker, utplåningen av Sidöparken i Strängnäs, en kommunal enhetschefs nerviga livspussel, ett historierevisionistiskt feministiskt brandtal om Strängnäs, internerade ryssar i Länna på 40-talet, frostnupna barnamorgnar på Ytterselö eller hur man köpte knallpulverskott i Lundgrens leksaksaffär på Hospitalsgatan under 40-talet.
Eller: dikter om fredagsmys, en elegi över den nedlagda Tosterö skola, festminnen om potatismos och wienerkorv i Stallarholmen, en skräcknatt på Tynnelsö slott på 80-talet, tjejerna på Benninge lanthushållsskola, sexuella övergrepp, ett nostalgiskt pulkarace i Åker och Maria som jobbade på Televerket i Strängnäs på 40-talet.
Berättelser om Strängnäs stad dominerar starkt. Inte sällan skrivna av inflyttade invånare med ett kulturintresse för den gamla stiftstaden, vilket artikuleras i de korta presentationerna av varje författare.
Dominerar gör också biografiska texter av olika slag, typ min barndom eller en viss enskild händelse, som exempelvis Ove Strands nostalgiska minne av när han köpte Beatles "White Album" till sig själv i julklapp på Radiobolaget i Strängnäs 1968. Eller Klara Ingemarssons självmordsromantiska novell "Utsikten från den stora Strängnäsbron", om ett isande ögonblick som hugger tag och fryser fast tiden.
Antologin innehåller även många dikter. Ett exempel är Jeanette Stenboms mystiska rader:
"Glassgubben blir rädd / när det är mörkt / och åker hem." Hela tre olika dikter av olika skribenter rör denna mystiska "glassgubbe".
Men inte bara Strängnäs tätort blir föremål för gestaltning. Även Stallarholmen, Härad, Mariefred, Åker, Oknö, Länna och Fogdö finns representerade.
Vissa texter är poetiska, magiska eller bara andäktigt inåtvända. Andra beskriver enkla konkreta yttre skeenden. Som när Evert Liden radar upp problemen med att sälja valsar för Åkers Sweden i öststaterna innan murens fall. Eller Hans Nybergs grälsjukt lomhörda story "Muren", om vådan av att bygga en 26 meter lång mur med sin fru.
Vidare finns i antologin berättelser om kvinnokamp på CEA-verken, explosiva barndomsminnen från Åkers krutbruk, Schelins konditori som porten till det okända, Strängnäs Folket i Bild-grupp, skum strandskyddspolitik, när maoismen kom till Åker, en svettig tågresa i London med vilda Millwallfans, kvällen då Göta River Jazzmen lirade på Skogshyddan, IK Viljans division 3-äventyr på 50-talet och ja, faktiskt en hel del annat.