PÄ en lÄgprisbutik nÄgonstans i Sverige slits en mellanchef mellan lojaliteten gentemot medarbetarna och kraven pÄ att piska dem mot högre effektivitet och vinstmarginal. De anstÀllda slavar under ledningens hÄrdnande villkor, och utanför har en grupp hemlösa slagit lÀger för att nattetid kunna dumpstra ur affÀrens container med kasserad och överbliven mat.
"Butiken" Àr regissören Ami-Ro Skölds tredje film, och den bottnar till stor del i hens eget liv. Sköld har sjÀlv under en period varit hemlös och Àven jobbat i en lÄgprisbutik, bÄde "pÄ golvet" och som butikschef.
Fick nog
Som chef tvingades Sköld, precis som "Butikens" mellanchef, fatta en rad beslut som begrÀnsade rÀttigheterna för de anstÀllda. Men nÀr hen fick order om att sÀga upp en gravid kvinna för att undvika att kvinnan skulle fÄ en fast tjÀnst fick hen nog:
ââJag gjorde det inte. Jag lĂ„tsades att jag glömde bort det. Och jag minns oerhört starkt att jag kĂ€nde att nĂ„gonstans dĂ€r gick min grĂ€ns.
Ami-Ro Skölds tidigare filmer, "Nasty old people" (2009) och "Granny's dancing on the table" (2016), Àr ocksÄ de till stor del sjÀlvbiografiska. Och redan nÀr Sköld sade upp sig frÄn butiksjobbet visste hen att erfarenheten borde omvandlas till film.
ââAtt jag var den dĂ€r chefen skapade en stor kĂ€nsla av skam i mig, och det var jĂ€ttejobbigt att prata om. Men jag har upptĂ€ckt att om jag stannar kvar i det jobbiga och arbetar med skammen, dĂ„ öppnar sig en vĂ€rld av kreativitet och lust, sĂ€ger hen.
KĂ€nna hopp
Att Ami-Ro Sköld i sina filmer berĂ€ttar om samhĂ€llets sjĂ€lvupplevda baksidor, sĂ„som vĂ„ld mot barn, hemlöshet och hierarkier, har alltsĂ„ fungerat rent terapeutiskt. Men hen hoppas ocksĂ„ att andra som kĂ€nner samma skam ska kĂ€nna nĂ„got slags hopp â att "Butiken" ska leda till samtal:
ââFilmen kan sĂ€kert vĂ€cka mĂ„nga kĂ€nslor och min erfarenhet Ă€r att man kan bli arg, frustrerad och ledsen. Men pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kanske man kan plocka upp nĂ„gra frön till hopp och prata om hur vi kan göra det bĂ€ttre.