Roman
Hanna Rajs
DÀr var du, större Àn bokstÀverna som bildar ditt namn
Albert Bonniers förlag
Ofta knyter vi sorg till slÀktband och familj och stÀnger dÀrmed ute en lÄng rad av mÀnniskor som var viktiga för oss. Det Àr ett tragiskt förminskande av en mÀnniskas liv. Niklas RÄdström har i boken "En handfull regn" (2007) berÀttat om ungdomens vÀn som tog sitt liv och lÀmnade författaren kvar med alla frÄgor om vÀnskap och död. Poeten Hanna Rajs romandebuterar nu med en bok pÄ samma tragiska tema, men med en eller tvÄ generationers avstÄnd till RÄdström.
UngdomsvĂ€nnen Cristina, egensinnig, finurlig och insiktsfull, men som brĂ€nner ljuset i bĂ„da Ă€ndarna och som aldrig lyckas hantera livet â romanen handlar om henne. Cristina Ă€r den som Ă„ ena sidan vidgar Hannas vĂ€rld i tonĂ„ren, men ocksĂ„ den som Hanna fĂ„r rĂ€dda vid flera tillfĂ€llen, tills det en dag inte lĂ€ngre gĂ„r.
Minnen, skuld, ilska och frÄgor dröjer sig kvar. Tio Är senare skriver Hanna nu om vÀnnen, om sig sjÀlv och deras relation. Cristinas förÀldrar skuldbelade sin dotters vÀnner efter hennes död och ville hÄlla dem utanför. För Hannas judiska tillhörighet blir det sÄ mÀrkligt med den abstrakta minneslunden dÀr minnen fort suddas ut eller fysiskt plockas bort. Hon Àr van att lÀgga en sten pÄ en grav för att minnas för alltid. "DÀr var du, större Àn bokstÀverna som bildar ditt namn" Àr en trotsig kaddish, den sörjandes bön som bÄde hÄller Cristina vid liv och accepterar hennes död.
Hanna Rajs skriver med ett flödande och intensivt sprĂ„k som inte ger sig tid för versaler. EmellanĂ„t stannar hon dock upp, tittar pĂ„ sina egna ord och överraskas av dem. Det Ă€r lika mycket en dialog med Cristina som inte lĂ€ngre finns som det Ă€r med den egna texten. Ibland har jag svĂ„rt för författare som i romaner samtidigt reflekterar över sitt eget skrivande. HĂ€r fungerar det dock annorlunda. Allt finns dĂ€r som redskap för att förstĂ„ â Ă€ven de egna orden.
Författaren lÀr mig mycket om sorgen efter den som har tagit sitt liv. HÀr finns skulden, som inte alltid kan viftas bort, och ilskan över vÀnner som anvÀnder Hanna som ett slags hubb för att koppla upp sig med sina egna kÀnslor och tankar. Cristina Àr och förblir en obesvarad frÄga i boken. Det viktiga Àr hur Hanna skriver samman henne med sitt eget liv. Det Àr i relationen till Hanna som Cristina blir sedd och förklarad, och det Àr ocksÄ dÀr hon blir bevarad och sörjd.