Kurs i vad som krÀvs för att inte knÀckas

Aase Berg granskar sitt liv och kÀmpar tappert med olösliga motsÀttningar i "En uppblÄst liten fittas memoarer".

Aase Berg Àr poet, kritiker och författare. Hon debuterade med diktsamlingen "Hos rÄdjur" (1997) och har gett ut ett tiotal böcker. Senast gav hon ut den uppmÀrksammade romanen "Haggan" (2019).

Aase Berg Àr poet, kritiker och författare. Hon debuterade med diktsamlingen "Hos rÄdjur" (1997) och har gett ut ett tiotal böcker. Senast gav hon ut den uppmÀrksammade romanen "Haggan" (2019).

Foto: Sara Mac Key

Recension2021-03-27 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Ă€r det moderna lĂ€sandets förbannelse: författaren kan inte pĂ„stĂ„ nĂ„got – framför allt inte om sig sjĂ€lv – utan att en erfaren lĂ€sare börjar misstĂ€nka motsatsen. Försök bara skriva "jag Ă€r stark" och se vad som hĂ€nder. NĂ€r Aase Berg nu granskar sitt liv handlar det till stor del om det sjĂ€lvförtroende man mĂ„ste skaffa för att inte bli knĂ€ckt av en hĂ„rd vĂ€rld.

Hon kĂ€mpar i sin bok med ett antal olösliga motsĂ€ttningar. Var gĂ„r till exempel grĂ€nsen mellan omsorg och övergrepp? I samtidens massmediekultur gullar man med bĂ„de offer och förövare – pĂ„ den punkten Ă€r dock Berg utmĂ€rkt tydlig. Hon skĂ€rper lĂ€sarens blick inför framtida debatter: "KĂ€rleken till det maktlösa ligger nĂ€ra kladdandet pĂ„ det maktlösa."

Man gullar med djur ocksĂ„ – det avskyr Aase Berg. Vilket lyckligtvis inte hindrar henne frĂ„n att förmĂ€nskliga djur för sina egna syften: "Djuphavsfiskar lĂ„ter sig inte imponeras. De Ă€r förmodligen aldrig olyckliga." Bergs sprĂ„k har överlag en sĂ€llsynt och personlig energi. Lyssna bara pĂ„ formuleringen blyg som en "krĂ€ftklo innanför skalet" om den flicka hon en gĂ„ng var. Hon vet precis vilka ord hon behöver: ordet sifonofor ("tusentals individuella maneter som bildar en jĂ€ttemanet") knycker hon och gör till en metafor i sitt eget tĂ€nkande. Den hĂ€r gĂ„ngen visar Berg ocksĂ„ att hon har ett trovĂ€rdigt och bĂ€rande sprĂ„k för smĂ€rtsamma upplevelser. Hennes son försöker ta sitt liv och kort dĂ€refter blir hennes dotter vĂ„ldtagen.

Berg skriver i sin bok en hel del om sjĂ€lvstĂ€ndighet och könsroller. PopulĂ€rkulturens jobb Ă€r att ljuga om vad styrka Ă€r; dess vĂ€rderingar Ă€r ett kraftfullt magnetfĂ€lt som kan förvirra den inre kompassen hos vem som helst. Berg verkar inte helt ha trasslat sig fri frĂ„n de normer som hon tar avstĂ„nd frĂ„n. I skönlitteratur behöver det inte vara nĂ„got fel: dolda, olösta konflikter Ă€r textens motor. Ibland vill jag dock protestera: jag hĂ„ller med om allt du sĂ€ger, men med tillĂ€gget att du, nĂ€r du skriver om mĂ€n, inte skriver om mĂ€n; du skriver om vinnare. FörvĂ€xlar du de bĂ„da kategorierna kan din kritik av könsroller och beteenden inte nĂ„ sĂ€rskilt lĂ„ngt. Och nĂ€r hon för sjunde gĂ„ngen förklarar att dĂ„ligt samvete bara Ă€r "den stĂ€llföretrĂ€dande sorgens sjĂ€lvömkande egotripp", eller att hon inte tror pĂ„ förlĂ„telse eftersom "förlĂ„telse Ă€r inte mognad, det Ă€r aggressionshĂ€mning" – dĂ„ sĂ€ger jag som drottning Gertrud i "Hamlet": "the lady doth protest too much". Ju hĂ„rdare du dunkar i bordet, desto mindre övertygad lĂ„ter du.

Avslutningsvis mĂ„ste jag nĂ€mna tvĂ„ scener – inte för att illustrera en poĂ€ng i min recension, utan bara för att de Ă€r litteratur nĂ€r den fungerar som bĂ€st. Det Ă€r sĂ„dana passager som fĂ„r det krĂ€sna minnet att strĂ€cka ut nĂ€ven och gripa tag.

Först den filmiska scenen nĂ€r Aase Berg och en kompis bröt sig in i ett övergivet sekelskifteshus med simbassĂ€ng och "tog hissen till en vĂ„ning som inte fanns". NĂ€mligen "vĂ„ning 4 œ, ett mellanlĂ€ge mellan dröm och verklighet". De mĂ„ste stjĂ€la nĂ„gonting och valde en kopiator som, om man ska tro Berg, blev grunden till bokförlaget Vertigo. Sedan hennes berĂ€ttelse om fadern, som vĂ€xte upp i Norge under andra vĂ€rldskriget. Liken efter de ryska krigsfĂ„ngarna, som den tyska ockupationsmakten gett en slarvig begravning, drog till sig fĂ„glar. Pappan och hans kompisar lade sig pĂ„ lur vid massgraven eftersom deras "högsta önskan Ă€r att fĂ„nga och tĂ€mja en havstrut".

Prosa

Aase Berg

En uppblÄst liten fittas memoarer

Albert Bonniers förlag