I stället för att fånga och slåss med de små färggranna monstren så går "Peridot" ut på att ta hand om små gulliga, digitala djur, avla och släppa ut dem.
– Vi vill att det ska vara ett fristående husdjurssimulatorspel, säger producenten Ziah Fogel till Eurogamer.
"Peridots", eller "dots" som de också kallas, är ett slags djur som dyker upp i spelets värld efter tusentals år. De riskerar utrotning och den genetiska variationen är dålig, och det är där spelaren kommer in i bilden.
Genom att ta hand om varelserna och ge dem kärlek och uppmärksamhet växer de på några dagar upp, och kan därefter släppas ut i världen. Likt "Pokémon Go", som Niantic också ligger bakom, används mobilens gps och kamera för att genom AI väva in spelet i verkligheten.
Djuren ska kunna interagera med sin omgivning och släppas på intresseplatser, ungefär som pokéstops i "Pokémon Go". Varje liten figur ska vara unik med en egen genuppsättning. Dessutom kan spelarna på ett barntillåtet sätt para sina "dots" med andra för att skapa ny unik avkomma.
Spelet ska släppas de kommande veckorna på vissa marknader.