Av önskelista från S och M följer lätt önsketänkande

Räknar på miljarder till byggen och andra utgifter. Men Jimmy Jansson (S) och Jari Puustinen (M) verkar inte ha räknat med hur de ansavriga för en pensionsfond behöver räkna.

Räknar på miljarder till byggen och andra utgifter. Men Jimmy Jansson (S) och Jari Puustinen (M) verkar inte ha räknat med hur de ansavriga för en pensionsfond behöver räkna.

Foto: Joakim Serrander

Ledare2022-10-06 19:45
Detta är en ledare. Strengnäs Tidning är en liberal tidning.

De som har ansvar för att förvalta pensionsfonder har skäl att vara mycket långsiktiga. De ska eftersträva god men också förhållandevis stabil avkastning.

De arbetar för att trygga och förbättra pensioner. Det gäller både fonder inom det allmänna pensionssystemet, sådana som är knutna till avtalsförsäkringar på arbetsmarknaden och sådana som hör till livförsäkringsbolag. 

Vilket skäl skulle sådana förvaltare ha för en miljardaffär med Jimmy Jansson och Jari Puustinen? Vilket skäl skulle de ha att göra upp under villkoret att herrar Jansson och Puustinen – och deras efterträdare under kommande år – behåller 51 procents aktiemajoritet? Dessa kan ju ha intresse av att spara pengar åt Eskilstunabor, genom att hålla nere aktieutdelningarna, som ska gå till pensionsmottagarna?

Det problemet kommer Eskilstuna kommuns majoritet att stöta på, ifall de går vidare med S- och M-styrets tänkta utredning om att sälja knappt hälften av Eskilstuna Energi & Miljö. Det som står i det gemensamma moderata och socialdemokratiska handlingsprogrammet är att just pensionsfonder ska vara köpare.

Pensionsfonder i energisektorn finns det exempel på. På det sättet är tanken inte alls omöjlig. Ett både intressant och ekonomiskt tungt exempel är att de distributionsnät för elström i Sverige som fanns hos statsägda finländska Fortum överläts till Ellevio, som helt ägs av pensionsförvaltare i Sverige och Kanada.

Men där var det inte fråga om att säljaren skulle ha kvar 51 procent. Fortum ville bli kvitt all eldistribution.

Elnätsbolagen är underkastade en konsumentskyddande prisreglering. Den ska ge utrymme för lönsamma investeringar i näten men inte släppa fram priser som kan trissas upp omåttligt då elköparna sitter fast i ett elnät och inte andra alternativ. Reglerna har inte varit problemfria. Men professionellt förvaltade ägare kan över tid hantera sådant, och räkna med en långsiktig avkastning som passar bra in i pensionsförvaltning.

Ett kommunal fjärrvärmebolag är något annat. Det finns ingen statlig prisreglering. Kvarvarande kommunala ägare har visserligen inte intresse av att hålla kapitalavkastningen på bottennivå.

Men de kan vilja dämpa lönsamheten, så att inte väljare som själva är värmekunder – eller hyresgäster hos sådana – får skäl att bli högljutt missnöjda. Detta får rimligen en köpare att tänka sig en väsentligt lägre köpesumma än den som förhoppningsfulla kommunala ägare kan önsketänka om, som slantar till en önskelista.

Eskilstuna Energi & Miljö innehåller även avfallshantering, och en stor VA-verksamhet som enligt lag ska drivas med sluten redovisning och självkostnadsprincip. Det ser rimligt ut att S och M tänker sig att det kan bli bara värmerörelsen de säljer, till knappa hälften.

Utredningen kan dock bli en besvikelse för Jimmy Jansson och Jari Puustinen. Och bäst är kanske det.

Listan på vad de två partierna vill ”investera” i är en rad saker som inte ger avkastning. För detta vill de avyttra något som varje år kan ge en substantiell avkastning.

Fast de verkar i alla fall inte vilja sälja energibolag för att sänka pengar i Kjula flygfält.