Mindre orter behandlas alldeles för ofta styvmoderligt av myndigheter och stora företag. Inte sällan måste folk i sådana bygder kämpa för att inte förlora offentlig och privat service.
Hälleforsnäs och Vingåker är två sådana orter. Att SJ plockar bort sina biljettapparater från dessa och flera andra stationer i Sörmland är därför en trist utveckling.
I onsdagens Katrineholms-Kuriren kunde man läsa hur detta påverkat Heli-Anne Hämevirta, som bor i Vingåkersbygden. Hon märkte att automaterna fattades när hon skulle ta tåget till Stockholm. Eftersom hon saknar både dator och smartphone var det inte aktuellt att köpa biljett över internet. Den besvärliga situationen kunde avvärjas genom att Heli-Anne Hämevirtas systerdotter köpte en biljett åt henne på nätet.
Bakom beslutet ligger en krass verklighet: färre och färre resenärer använder sig av biljettautomaterna. Fler väljer i stället att köpa biljett på dator och mobil.
Och fler bör göra det. Att gå över till nätbaserade biljettköp sparar ofta tid och pengar. Därför behöver teknikovana människor utbilda sig ut ur digitalt utanförskap så att de lättare kan ta till sig ny teknik. Men det betyder inte att tågbolagen ska avskaffa andra sätt att köpa biljett. Folk ska kunna göra det även om de saknar dator och smartphone. Mobiltelefoner kan gå sönder och laddas ur. I sådana situationer är det bra om det finns alternativ till nätköpen.
En annan anledning till SJ:s beslut är att bolaget slutar köra till Vingåker och Hälleforsnäs från och med 12 december i år. SJ finner därför inte längre några skäl att hålla sig med automater där. Så kan man såklart resonera. Men att bolaget rusar iväg med beslutet sätter en del av företagets kunder på dessa orter i en besvärlig situation.
När det gäller Vingåker är tågoperatörernas hänvisningar till biljettförsäljare i bygden inte mycket värda. Närmaste ombud är i Katrineholm. För många är det inte heller aktuellt att ringa SJ:s kundservice för biljettköp. Öppettiderna gäller dagtid och kostar ytterligare 100 kronor. Det är inte hållbara lösningar på problemet.
På kort sikt bör SJ skaffa sig ombud där automater nu saknas, i alla fall tills bolaget inte längre kör dessa sträckor. På lång sikt är det MTR och Mälardalstrafik som får säkra tjänsten. I framtida upphandlingar kan det också vara bra om Mälardalstrafiken ställer krav på fungerande biljettförsäljning för alla kategorier av resenären.
Tågbolag ska underlätta, inte försvåra, för sina kunder att resa med tåg.