Strider om detaljer leder lÀtt till att den större bilden försvinner. SÄ Àr det nu med prishöjningen av Sörmlandstaxan för resor med buss och tÄg.
Av partierna i regionfullmĂ€ktige var det bara VĂ€nsterpartiet som röstade nej till detta i tisdags. Samtidigt Ă€r det nog inte svĂ„rt att hitta motstĂ„ndare bland allmĂ€nheten. Argumentet mot prishöjningen Ă€r att regionen bör uppmuntra kollektivt resande i stĂ€llet för att âdet ska bli dyrare hela tidenâ, som gruppledare Lotta Back (V) har uttryckt det.
Men stÀmmer det? Blir det dyrare hela tiden?
Det nya priset innebĂ€r en höjning. Ăver en lĂ€ngre tidsperiod ser det annorlunda ut. Införandet av Sörmlandstaxan 2016 gjorde att vissa biljetter blev nĂ„got dyrare men priserna som helhet sĂ€nktes, med en rejĂ€l priskapning pĂ„ lĂ€nsbiljetten som i allt vĂ€sentligt kvarstĂ„r.
Resandet med kollektivtrafik handlar inte heller bara om enskilda biljettpriser hĂ€r och nu. Region Sörmlands prisförĂ€ndringar Ă€r en del av det som MĂ€lardalspolitiker â av alla fĂ€rger â har talat om i Ă„rtionden: En utveckling mot gemensamma kollektivtrafiktaxor i hela den större regionen, inklusive Stockholm. Biljettpriserna ska styras av resmönster, inte lĂ€nsgrĂ€nser.
Det Àr logiskt att i linje med det anpassa Sörmlandstaxan till SL-kortet i Region Stockholm samt till lÀnspriset för pendlarbiljetten Movingo i MÀlardalstrafiken. Tanken Àr att den senare pÄ sikt ersÀtter Sörmlandstrafikens lÀnsbiljett.
Det hÀr Àr en frÄga dÀr det sker en snabb förÀndring. Politikerna har gÄtt frÄn att bara tala om en gemensam kollektivtrafikregion i MÀlardalen till att ta konkreta steg i den riktningen.
Trots orimligt dyrt resande mellan lÀnen ökade pendlingen och med den politikernas vilja att hantera pendlarnas behov. I slutÀndan Àr möjligheterna till smidiga kollektivtrafikresor en viktig förutsÀttning för arbetsgivare att fÄ tag pÄ personal liksom för att avlasta Stockholms bostadsmarknad.
Pandemin har minskat pendlingen tillfÀlligt. Men den har Àven gett nya insikter om hur folk kan arbeta, var de kan bo och dÀrmed hur de behöver resa. Arbetsmarknaderna vÀxer och synen pÄ geografiska avstÄnd förÀndras.
Regionpolitiker bör bli bĂ€ttre pĂ„ att tala om och beskriva denna större bild, sĂ„ att frĂ„gorna inte reduceras till isolerat smĂ„plotter kring enskilda prisförĂ€ndringar. Detta handlar om utveckling av vĂ„r region â om jobb, vĂ€lstĂ„nd och livskvalitet.