De lite dyrare bussbiljetterna är inget att bråka om

Det stämmer inte riktigt att biljetterna i Sörmlandstrafiken bara blir dyrare.

Det stämmer inte riktigt att biljetterna i Sörmlandstrafiken bara blir dyrare.

Foto: Sandra Nordin (arkivbild)

Ledare2021-09-16 20:04
Detta är en ledare. Strengnäs Tidning är en liberal tidning.

Strider om detaljer leder lätt till att den större bilden försvinner. Så är det nu med prishöjningen av Sörmlandstaxan för resor med buss och tåg.

Av partierna i regionfullmäktige var det bara Vänsterpartiet som röstade nej till detta i tisdags. Samtidigt är det nog inte svårt att hitta motståndare bland allmänheten. Argumentet mot prishöjningen är att regionen bör uppmuntra kollektivt resande i stället för att ”det ska bli dyrare hela tiden”, som gruppledare Lotta Back (V) har uttryckt det.

Men stämmer det? Blir det dyrare hela tiden? 

Det nya priset innebär en höjning. Över en längre tidsperiod ser det annorlunda ut. Införandet av Sörmlandstaxan 2016 gjorde att vissa biljetter blev något dyrare men priserna som helhet sänktes, med en rejäl priskapning på länsbiljetten som i allt väsentligt kvarstår.

Resandet med kollektivtrafik handlar inte heller bara om enskilda biljettpriser här och nu. Region Sörmlands prisförändringar är en del av det som Mälardalspolitiker – av alla färger – har talat om i årtionden: En utveckling mot gemensamma kollektivtrafiktaxor i hela den större regionen, inklusive Stockholm. Biljettpriserna ska styras av resmönster, inte länsgränser.

Det är logiskt att i linje med det anpassa Sörmlandstaxan till SL-kortet i Region Stockholm samt till länspriset för pendlarbiljetten Movingo i Mälardalstrafiken. Tanken är att den senare på sikt ersätter Sörmlandstrafikens länsbiljett.

Det här är en fråga där det sker en snabb förändring. Politikerna har gått från att bara tala om en gemensam kollektivtrafikregion i Mälardalen till att ta konkreta steg i den riktningen.

Trots orimligt dyrt resande mellan länen ökade pendlingen och med den politikernas vilja att hantera pendlarnas behov. I slutändan är möjligheterna till smidiga kollektivtrafikresor en viktig förutsättning för arbetsgivare att få tag på personal liksom för att avlasta Stockholms bostadsmarknad.

Pandemin har minskat pendlingen tillfälligt. Men den har även gett nya insikter om hur folk kan arbeta, var de kan bo och därmed hur de behöver resa. Arbetsmarknaderna växer och synen på geografiska avstånd förändras.

Regionpolitiker bör bli bättre på att tala om och beskriva denna större bild, så att frågorna inte reduceras till isolerat småplotter kring enskilda prisförändringar. Detta handlar om utveckling av vår region – om jobb, välstånd och livskvalitet.