Det här bådar inte gott för Sverige som kunskapsnation

Att sitta med näsan i en bok har alltid varit en stor del av att plugga på universitet. Men självstudierna behöver kompletteras med tillräckligt många timmar lärarledd undervisning för att de ska vara meningsfulla.

Att sitta med näsan i en bok har alltid varit en stor del av att plugga på universitet. Men självstudierna behöver kompletteras med tillräckligt många timmar lärarledd undervisning för att de ska vara meningsfulla.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare2024-03-08 17:15
Detta är en ledare. Strengnäs Tidning är en liberal tidning.

Studenter på svenska lärosäten har redan minst lärarledd tid i Europa. Nu rapporterar Ekot att föreläsningar ställs in på flera håll i landet, för att spara pengar. Det är kärva ekonomiska tider, och universitet och högskolor har mångmiljonunderskott.

På juristutbildningen på Stockholms universitet tvingas man exempelvis att kapa var tredje salsföreläsning för att spara pengar. En juriststudent berättar på radion att nästan all undervisning sker via internet. Träffa lärarna får man göra på enstaka föreläsningar, annars sker det mesta online.

Besparingarna drabbar studenterna hårt. Undervisning i ett klassrum byts mot undervisning på Zoom, trots att forskning pekar på att distansundervisning gör att eleverna lär sig mindre. Det är som att man inte lärt läxan från pandemin, då undervisning via nätet rullades ut på bred skala som krislösning. Nu är det i stället den ekonomiska krisen som håller studenterna från klassrummen.

Att distansundervisningen sänkte undervisningens kvalitet lär inte förvåna någon som upplevt en Zoom-föreläsning. Det är svårt att diskutera med en svart ruta, en röst utan kropp som kommer från etern, särskilt om personen på andra sidan inte är fullt ut fokuserad på föreläsningen utan pysslar med annat samtidigt. Även om alla fokuserar finns det ofta en fördröjning mellan inspel som gör det svårt att få igång en riktig konversation. Ett chattrum är något helt annat än att befinna sig i ett fysiskt klassrum.

Att sitta med näsan i en bok har alltid varit en stor del av att plugga på universitet. Men självstudierna behöver kompletteras med tillräckligt många timmar lärarledd undervisning för att de ska vara meningsfulla.
 
Vad är ens poängen med att skriva in sig på universitetet, om det inte erbjuder mer än en läslista? Svaret kan inte bara vara ett papper som visar på någon slags inläst kompetens via självstudier. Universitet och högskolor har ett större uppdrag än att enbart trycka diplom.

Svenska studenter behöver dessutom kunna stå sig i den internationella konkurrensen – hur rimmar det med att hamna på bottenplats i Europa vad gäller undervisningstimmar? Det bådar inte gott för Sverige som kunskapsnation.