En gemensam flyktingpolitik mÄste vara rÀttssÀker

Branden i Moria-lÀgret lÀmnade tusentals flyktingar hemlösa. En konsekvens av EU:s bristfÀlliga flyktingpolitik.

Branden i Moria-lÀgret lÀmnade tusentals flyktingar hemlösa. En konsekvens av EU:s bristfÀlliga flyktingpolitik.

Foto: Petros Giannakouris

Ledare2020-09-23 19:00
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

BrÀnderna i Moria-lÀgret pÄ den grekiska ön Lesbos dÀr tusentals flyktingar blev utan hem visar att EU behöver ett nytt asylsystem. Att EU-kommissionen under onsdagen (23/9) presenterade ett förslag om detta Àr dÀrför bra.

Flyktingpakten har dröjt. Sedan 2015 har EU-kommissionen misslyckats fĂ„ igenom den tvĂ„ gĂ„nger. Anledningen Ă€r att Europas lĂ€nder har olika erfarenhet av asylsökande. LĂ€nder i EU:s grĂ€nsomrĂ„den, som Grekland, Italien, Malta, Cypern och Spanien, har under flera Ă„r behövt ta ett stort ansvar för mottagandet av asylsökande. För dem Ă€r obligatorisk omfördelning nödvĂ€ndig. 

Och Àven om en sÄdan ordning Àr önskvÀrd har tidigare förslag som innehÄllit detta fÀllts av Ungern, Polen, Slovakien och Tjeckien. Med nya regeringar har ocksÄ andra lÀnder sÄsom Estland sÀllat sig till samma skara. Dessa lÀnder vill inte ta ansvar för de flyktingar som anlÀnder till Grekland, Italien eller Malta.

DÀrför Àr det inte förvÄnande att obligatorisk omfördelning saknas i EU-kommissionens förslag. Det Àr viktigt att ocksÄ fÄ vÀgrande lÀnder med pÄ förslaget. I stÀllet föreslÄs en sÄ kallad obligatorisk solidaritet som blir aktuell nÀr ett land Àr under stor press. Det lÀr huvudsakligen gÀlla medlemslÀnder vid EU:s yttre grÀns som av olika skÀl inte klarar av sitt uppdrag som mottagarland. Det kan handla om kraftigt ökande antal asylansökningar eller yttre omstÀndigheter bortom lÀndernas kontroll, som naturkatastrofer.

Den solidariska mekanismen innebÀr att medlemslÀnder kan vÀlja mellan tvÄ alternativ. De kan ta över ett antal asylsökande och deras processer, för att avlasta landet. Eller sÄ kan ett land genom pengar eller personal ta över ansvaret för att personer som saknar asylskÀl ÄtervÀnder till sitt ursprungsland.

Andra förslag Ă€r mer tveksamma. Att asylsökande ska delas in i tvĂ„ grupper vid EU:s grĂ€ns Ă€r en sĂ„dan. En grupp ska fĂ„ sina asylskĂ€l prövade precis som i dag. Den andra gruppen ska genomgĂ„ en snabbare process som kallas för ett grĂ€nsförfarande. Det handlar om mĂ€nniskor som kommer frĂ„n lĂ€nder med lĂ„g grad av beviljande, som Marocko eller Tunisien. För dessa ska beslut avgöras inom tolv veckor. 

Risken Àr inte bara att man undergrÀver rÀttssÀkerheten i asylprocessen. Det kan verka lockande att införa en snabbare process för dessa grupper. Men mÀnniskors individuella skyddsbehov bör ocksÄ prövas noggrant och de mÄste ha rÀtt att överklaga. Hur snabbt Àr snabbspÄret dÄ? Och om deras asylskÀl kan prövas pÄ tolv veckor, varför kan inte alla asylansökningar hanteras sÄ snabbt?

EU:s flyktingsystem kan utformas pĂ„ olika vis. Men vissa stĂ„ndpunkter behöver vara vĂ€gledande. EU:s medlemslĂ€nder bör pĂ„ nĂ„got vis dela ansvaret och kostnaderna för asylprocesserna. Den som söker asyl ska fĂ„ sina skĂ€l prövade pĂ„ ett rĂ€ttsĂ€kert vis. Under ansökningsperioden ska boendesituationen vara anstĂ€ndig. 

Den som fÄtt avslag pÄ sin ansökan och som ska ÄtervÀnda till sitt ursprungsland mÄste behandlas med respekt och vÀrdighet. Det handlar fortfarande om mÀnniskor i en utsatt situation.