Trafikverket borde inte ha tagit bort utropen om ankommande och avgående tåg på stationerna. Snarare borde myndigheten gjort tvärtom.
Det betyder inte att utropen helt uteblir från landets centralstationer. Från och med i måndags ska informationskanalen bara användas för att informera om spårbyten eller trafikstörningar. När och var tåg kommer eller går får folk helt enkelt hålla koll på egen hand.
Genom åren har tågstation efter tågstation fått lägga ner funktionen. Nu har tjänsten tagits bort från de kvarvarande 86 stationerna. För Sörmlands del är det Flen, Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna. Detta kunde man läsa i lördagens tidning.
Utropen är viktiga för många synskadade. Magnus Gustafsson, ordförande för Synskadades Riksförbund i Sörmland, berättar att han själv inte kommer påverkas särskilt mycket av beslutet. Han har mycket information i sin smartphone. Men för äldre eller personer som är teknikovana blir resandet svårare.
Trafikverket menar att de flesta människorna, även synskadade, gör precis som Gustafsson och håller sig med smarta mobiltelefoner. Synskadade kan även hänvisas till de limegula pratande datorerna, så kallade ”pratorerna”, som finns vid järnvägsstationer. Myndigheten har även en mobilapp anpassad till synskadade på gång.
Dessa tekniska lösningar kan säkert komma till nytta för många. Samtidigt är det inte alla synskadade som känner till att ”pratorerna” finns, eller för den delen var. Magnus Gustafsson fick veta var den fanns på Eskilstuna station först när en bekant berättade för honom. Och den där applikationen som Trafikverket nämnt ska dessutom komma först i början på nästa år. Borde inte den nya tekniken vara på plats innan den äldre fasas ut?
Bakgrunden till Trafikverkets beslut handlar om att det blir mer och mer tågresande, och därmed också fler tågavgångar. Till tidningen berätta Tomas Gustafsson på Trafikverket, att det på större stationer ibland kan vara 72 minuter utrop på en timme. Det vill säga att det är flera meddelanden som går ut samtidigt. Då kan det bli svårt att höra vad som sägs. Därför vill Trafikverket prioritera information om spårbyten och störningar framför meddelanden om ankommande och avgående tåg.
Det är inte en orimlig ordning. Men bara för det behöver man inte skrota denna utropsfunktion överallt och hela tiden. De problem som Trafikverket pekar ut behöver lösas där de uppstår. Men till andra stationer bör utropen komma tillbaka.