Få stopp på buskörningarna med vattenskoter

En 15-årsgräns på vattenskotrar är inte tillräckligt för att få ett stopp på hänsynslös körning på vattnet.

En 15-årsgräns på vattenskotrar är inte tillräckligt för att få ett stopp på hänsynslös körning på vattnet.

Foto: Kustbevakningen

Ledare2020-07-20 05:00
Detta är en ledare. Strengnäs Tidning är en liberal tidning.

Den som framför ett fordon ska veta vilka regler och hastighetsbegränsningar som gäller. Visad hänsyn gentemot andra trafikanter är också viktigt. Samma gäller för maskiner som framförs på vatten. 

Frågan om vårdslösa vattenskoterförare har lyfts av Polisen, Kustbevakningen och lokala föreningar i flera år. Sjöpolisen i Stockholm har till TT berättat att det varit ett problem i alla fall under tio år.

I pandemins spår stannar fler människor kvar i Sverige under sin semester. Det innebär bland annat att fler tillbringar sin sommar vid svenska sjöar och hav. För vissa är det inte nog att ligga och slappa på stranden, utan de vill ha mer fart. Intresset för vattenskoter har stigit. Bland annat gick det att läsa i tidningen 4/7 att försäljningen av dessa vattenmaskinerna ökat i Kvicksund.

Men inte alla framför fordonet hänsynsfullt. Och även om olyckorna inte är många, kan det gå riktigt illa. 

I år har ett tiotal personer skadats, vissa allvarligt. I SvD berättar Lars-Göran Nyström, som arbetar med sjösäkerhet på Transportstyrelsen, att det hittills i år varit ett dödsfall. Och antalet olyckor med vattenskoter har ökat. Enligt Transportstyrelsen har det varit lika många olyckor med vattenskoter fram till midsommar i år som hela förra sommaren.

Kustbevakningen kan bötfälla för fortkörning och sjöfylleri, men får inte beslagta vattenskotern även om föraren kört både olagligt och på ett ställe där människors liv kan komma i fara. Möjligheten att bötfälla dem som busar med maskinerna vid badplatser eller stör djurlivet är också begränsad.

Frågan har inte helt förbisetts de senaste åren av rikspolitiken. Förra året infördes en åldersgräns för att framföra vattenskoter. Den som är 15 år eller äldre får nu framföra fordonet. 

Men det är inte tillräckligt. Kraften hos en vattenskoter är inte obetydlig. Enligt Transportstyrelsen kan vattenskotrar komma upp i 70 knop, vilket motsvarar cirka 130 kilometer i timmen. Körning i så höga hastigheter kan orsaka oljud och buller och kan störa människor och djur. Att köra i grunda vatten innebär också risk för skador på djur- och växtliv.

Av dessa anledningar har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över åldersgränsen. Myndigheten ska också lägga fram förslag på hur ett förarbevis och en vattenskoterutbildning kan se ut.

En höjning av åldersgränsen kan vara klokt att genomföra. Men det är inte huvudfrågan. Krav på tillräckliga kunskaper hos skoterföraren om hur och var man kan och bör framföra vattenskoter är ännu viktigare. Både teoretiska och praktiska kunskaper bör testas. Förarbevis för kan få stopp på buskörningarna.