PÄ kort tid har det skett flera viltolyckor i Sörmland, som tidningen rapporterat om. Det Àr vanligt med denna sorts trafikolyckor under senhösten. Mörker och sÀmre vÀglag ger inte goda körförutsÀttningar. DÀrför Àr det bra att de flesta förarna Àr mer uppmÀrksamma den hÀr tiden pÄ Äret. Men mönstret finns dÀr: viltolyckorna Àr fler under de mörka mÄnaderna.
Kollisionerna Ă€r spridda över lĂ€net. I vĂ„r del av Sörmland intrĂ€ffade nĂ„gra smĂ€llar pĂ„ riksvĂ€g 56 vid Floda, 591:an vid VingĂ„ker och riksvĂ€g 53 i Flen. I de norra lĂ€nsdelarna var det lĂ€nsvĂ€garna 980 och 983 vid StrĂ€ngnĂ€s och Mariefred som drabbades. Förarna ska inte ha blivit allvarligt skadade, om ens alls. Om de Ă€r skakade av det som hĂ€nt Ă€r det begripligt â hjortar, Ă€lgar och vildsvin Ă€r inte smĂ„ djur att köra in i.
Det Àr ocksÄ allvarligt att det blir vanligare med den hÀr sortens olyckor. Enligt siffror frÄn Nationella viltolycksrÄdet har antalet viltolyckor i Sörmland ökat kraftigt det senaste Ärtiondet. 2010 var det 1 988 stycken och förra Äret var det 3 605. Samma trend syns pÄ riksnivÄ. Hade inte bilar och vÀgar blivit sÀkrare hade siffrorna antagligen varit Ànnu högre.
En av orsakerna till de högre siffrorna i dag Àr stadsutveckling. NÀr stadsdelar breder ut sig och det byggs mer kommer djur och mÀnniskor varandra nÀrmare. DÄ ökar ocksÄ risken för att djur trÀffas av bil eller annat fÀrdmedel.
DÀrför mÄste ocksÄ trafikpolitiken hÀnga med. PÄ en del stÀllen kan viltstÀngsel öka sÀkerheten. Men att stÀngsla in alla vÀgar Àr inte bara besvÀrligt och dyrt. Det kan störa djurens livsmönster och leda till oförutsÀgbara och oreparerbara skador pÄ djur- och naturliv.
I kombination med djurpassager av olika sort skulle stĂ€ngsel kunna leda djur över vĂ€garna sĂ€krare â utan att trafik och mĂ€nniskor störs eller skadas. Samtidigt Ă€r det ofta dyra konstruktioner. Helst ska det nog inte byggas passager Ă€n dĂ€r det Ă€r mycket djur i rörelse. Olika former av varningssystem nĂ€r djur nĂ€rmar sig vĂ€gen skulle ocksĂ„ kunna vara en klok investering. Det gör ocksĂ„ stor skillnad om bilisterna hĂ„ller ögonen pĂ„ vĂ€gen i stĂ€llet för mobilen.
Sedan har vi detta med djurpopulationerna. Fler djur, sĂ€rskilt dĂ„ dovhjort eller vildsvin, innebĂ€r fler viltolyckor â men de orsakar ocksĂ„ skador pĂ„ jord- och skogsbruk. Stammarna av rĂ„djur, vildsvin och dovhjort har blivit för stora och mĂ„ste minska. Ăven jĂ€garförbunden behöver komma till denna insikt och inte muttra nĂ€r hĂ„rdare regler om utfodring av vilt diskuteras. BĂ€st vore det om utfodring av vildsvin skulle fasas ut.
En del jÀgare och markÀgare som tjÀnar nÄgra kronor pÄ jakten kan kanske tycka detta Àr trÄkigt. Men deras intressen eller kulturutövning mÄste vÀgas mot de stora skador djuren orsakar pÄ grödor och trafik.