FĂ€rre djur pĂ„ vĂ€gen – fĂ€rre viltolyckor

Ekodukten utanför Kungsbacka. SÄdana kan man bygga för att minska risken för viltolyckor, men passar inte överallt.

Ekodukten utanför Kungsbacka. SÄdana kan man bygga för att minska risken för viltolyckor, men passar inte överallt.

Foto: Peab Air

Ledare2022-10-27 19:19
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

PÄ kort tid har det skett flera viltolyckor i Sörmland, som tidningen rapporterat om. Det Àr vanligt med denna sorts trafikolyckor under senhösten. Mörker och sÀmre vÀglag ger inte goda körförutsÀttningar. DÀrför Àr det bra att de flesta förarna Àr mer uppmÀrksamma den hÀr tiden pÄ Äret. Men mönstret finns dÀr: viltolyckorna Àr fler under de mörka mÄnaderna.

Kollisionerna Ă€r spridda över lĂ€net. I vĂ„r del av Sörmland intrĂ€ffade nĂ„gra smĂ€llar pĂ„ riksvĂ€g 56 vid Floda, 591:an vid VingĂ„ker och riksvĂ€g 53 i Flen. I de norra lĂ€nsdelarna var det lĂ€nsvĂ€garna 980 och 983 vid StrĂ€ngnĂ€s och Mariefred som drabbades. Förarna ska inte ha blivit allvarligt skadade, om ens alls. Om de Ă€r skakade av det som hĂ€nt Ă€r det begripligt – hjortar, Ă€lgar och vildsvin Ă€r inte smĂ„ djur att köra in i.

Det Ă€r ocksĂ„ allvarligt att det blir vanligare med den hĂ€r sortens olyckor. Enligt siffror frĂ„n Nationella viltolycksrĂ„det har antalet viltolyckor i Sörmland ökat kraftigt det senaste Ă„rtiondet. 2010 var det 1 988 stycken och förra Ă„ret var det 3 605. Samma trend syns pĂ„ riksnivĂ„. Hade inte bilar och vĂ€gar blivit sĂ€krare hade siffrorna antagligen varit Ă€nnu högre.

En av orsakerna till de högre siffrorna i dag Ă€r stadsutveckling. NĂ€r stadsdelar breder ut sig och det byggs mer kommer djur och mĂ€nniskor varandra nĂ€rmare. DĂ„ ökar ocksĂ„ risken för att djur trĂ€ffas av bil eller annat fĂ€rdmedel.

DĂ€rför mĂ„ste ocksĂ„ trafikpolitiken hĂ€nga med. PĂ„ en del stĂ€llen kan viltstĂ€ngsel öka sĂ€kerheten. Men att stĂ€ngsla in alla vĂ€gar Ă€r inte bara besvĂ€rligt och dyrt. Det kan störa djurens livsmönster och leda till oförutsĂ€gbara och oreparerbara skador pĂ„ djur- och naturliv. 

I kombination med djurpassager av olika sort skulle stĂ€ngsel kunna leda djur över vĂ€garna sĂ€krare – utan att trafik och mĂ€nniskor störs eller skadas. Samtidigt Ă€r det ofta dyra konstruktioner. Helst ska det nog inte byggas passager Ă€n dĂ€r det Ă€r mycket djur i rörelse. Olika former av varningssystem nĂ€r djur nĂ€rmar sig vĂ€gen skulle ocksĂ„ kunna vara en klok investering. Det gör ocksĂ„ stor skillnad om bilisterna hĂ„ller ögonen pĂ„ vĂ€gen i stĂ€llet för mobilen.

Sedan har vi detta med djurpopulationerna. Fler djur, sĂ€rskilt dĂ„ dovhjort eller vildsvin, innebĂ€r fler viltolyckor – men de orsakar ocksĂ„ skador pĂ„ jord- och skogsbruk. Stammarna av rĂ„djur, vildsvin och dovhjort har blivit för stora och mĂ„ste minska. Även jĂ€garförbunden behöver komma till denna insikt och inte muttra nĂ€r hĂ„rdare regler om utfodring av vilt diskuteras. BĂ€st vore det om utfodring av vildsvin skulle fasas ut.

En del jÀgare och markÀgare som tjÀnar nÄgra kronor pÄ jakten kan kanske tycka detta Àr trÄkigt. Men deras intressen eller kulturutövning mÄste vÀgas mot de stora skador djuren orsakar pÄ grödor och trafik.