Ăven Riksbankens senaste höjning av styrrĂ€ntan blev tre kvarts procent, till 2,5. Sedd i lĂ€ngre perspektiv Ă€r nivĂ„n nu inte mĂ€rklig â snarare en normalisering. Tidigare lĂ€ge, rĂ€ntor kring nollstrecket och stora centralbanksköp av bostads- och andra obligationer, blĂ„ste upp prisbubblor, i Sverige och internationellt. Det blev med tiden ohĂ„llbart.
Ingen kan med skÀl pÄstÄ att ÄtergÄng till mindre nedpressat rÀntelÀge kommit överraskande eller att varningar saknats för stor skuldsÀttning med tillfÀlligt lÄga rÀntor. Det har varnats lÀnge och mycket tydligt, frÄn Riksbanken, frÄn insiktsfulla ekonomer, frÄn tillsynsmyndigheter och pÄ en del hÄll i pressen.
Att rĂ€nteuppgĂ„ngen, nĂ€r den nu kommit, skett snabbare Ă€n mĂ„nga vĂ€ntat kan göra att den inte fortsĂ€tter sĂ„ lĂ€nge, i en lĂ„ng följd av smĂ„ steg. Men en del plĂ„gsamma pĂ„frestningar blir det med sĂ€kerhet. De hĂ„ller tillbaka aktiekurser i vissa slags högbelĂ„nade bolag â och bostadspriser.
Den brittiska tidningen The Economist har i dagarna pekat ut Sverige som ett av tre lÀnder som, efter att skickligt och framgÄngsrikt ha avvÀrjt den förra finanskrisen 2008-10, nu kan stÄ inför en sÀrskilt smÀrtsam utveckling. Orsaken Àr alltför hög utlÄning till fastigheter. De bÄda andra Àr Australien och Kanada. DÀr verkar andelen nya bostadslÄntagare som utsatts för stora risker, med lÄnesummornas förhÄllande till inkomsterna, vara Ànnu större Àn i Sverige.
Det Àr nu nÀrmast ofrÄnkomligt att den sÀttning i bostadspriser som redan börjat intrÀffa kommer att fortsÀtta ett tag och fÄ följder Àven i konjunkturutvecklingen. HÄrt belÄnade hushÄll fÄr under en tid mindre utrymme för annan konsumtion. Andra sidan av detta Àr sjÀlvfallet att de som bildar familj och söker en större bostad möter en marknad dÀr priser inte Àr lika uppskruvade.
Det finns Àven ett antal faktorer som drar Ät det positiva hÄllet. De talar för att en dramatisk ökning av arbetslösheten kan undvikas, liksom bankkris vÄllad av att fastighetsbolag och privatpersoner inte klarar rÀntor och amorteringar. Sverige har Àn sÄ lÀnge kvar sina relativt starka statsfinanser. Arbetsmarknaden Àr i bÀttre skick Àn pÄ mÄnga andra hÄll. Kan lönebildningens huvudkurs förbli styrd av Industriavtalet Àr det lÀttare att undvika att inflationen övergÄr i en destruktiv spiral pÄ hög nivÄ.
Det finns mycket investeringar i nÀringsliv och infrastruktur som behövs och delvis Àr i full gÄng, inte minst i klimatomstÀllning och elförsörjning. En byggkris med mycket stor arbetslöshet i den sektorn ska det inte behöva bli.
Men ska det gÄ bra vill det till att den ekonomiska politiken inte blir prÀglad av det slags illusions- och missnöjesmakeri som pÄ ett illavarslande sÀtt fyllde valrörelsen. SÄdant har i Äratal motverkat arbetsfrÀmjande och miljöskyddande reformer.
Det gÀller i stÀllet att ha siktet instÀllt pÄ det lÄngsiktigt resursskapande och hÄllbara. Det behöver dÄ löna sig att arbeta, och att i ett gott företagarklimat göra lÄngsiktiga investeringar. Detta behövs för bÄde klimatets och arbetsmarknadens skull.
PÄ bÄde bostads- och arbetsmarknaden gÀller att stabila och lÄngsiktigt hÄllbara förhÄllanden behöver en grund i att goda villkor för arbetsinsatser och produktiva investeringar förenas med genomtÀnkt klimat- och miljöhÀnsyn. Det Àr nÄgot helt annat Àn att blÄsa upp fastighetsbubblor och gynna skuldsÀttning.
Det Àr ocksÄ nÄgot helt annat Àn att försöka felrikta pensions- och andra trygghetssystem sÄ att de motverkar i stÀllet för att frÀmja arbetsinsatser.