I alldeles för många klassrum fipplas det med mobiltelefoner. Elever stör klasskamrater, eller blir själva störda av de små mojängerna. Sådant får konsekvenser för skolresultaten.
I en ny OECD-rapport, som Dagens Nyheter nyligen fått ta del av, visar just ett sådant samband. För mycket mobil- och skärmtid kan förklara varför världens 15-åringar i dag presterar sämre i bland annat ämnena matematik och läsförståelse i den senaste Pisarapporten än tidigare kullar. Likadant var det i Sverige.
Tidigare har man försökt förklara kunskapstappet med pandemiåren. Vilket fortfarande antagligen är en bidragande faktor. Men som OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher konstaterar: "Sambandet mellan skolstängningarna och kunskapstappet är inte lika starkt som det samband vi ser mellan elevernas användning av mobiler och deras minskade läranderesultat".
OECD:s rapport visar att ungdomar som slösurfar mycket lär sig mindre och de elever som störs av sina klasskamraters teknikpillande presterar sämre i skolan än jämnåriga som slipper dessa störningsmoment. Det är inte helt förvånande slutsatser. Liknande resultat, med olika starka samband, har vi sett förr. Det är därför som allt fler skolor förbjudit eller upprättat regler för användande av mobiltelefoner under lektionerna eller hela skoldagen.
I Sörmland ser det lite olika ut hur kommuner och skolor hanterar mobiltelefonerna i skolan. Vissa skolor saknar helt dessa mobilbegränsningar. Medan andra, som Dunkers skola i Malmköping, har haft mobilförbud under undervisning och på rasterna, i flera år. Liknande regler infördes på Åkerskolan i Strängnäs kommun sedan förra året. Det är välkomna grepp som rimmar väl med de resultat vi ser från OECD-håll. Färre mobiltelefoner i klassrum och på raster bör vara en del i fler skolors strategier.
Men än så länge är det upp till skolornas rektorer och huvudmän att besluta om dessa mobilregler. Detta kan det dock bli ändring på. På riksplanet ser vi hur politiken gör allt mer för att mota bort skärmarna i skolan. Från regeringshåll förväntas ännu mer. Bland annat kom Tidöpartierna förra året överens om att göra skolan helt mobilfri. L-ledaren Johan Pehrson förklarade i december att det är viktigare med rörelse och social aktiviteter än att lägga mängder med tid på sociala medier.
Det kan vara en väg framåt. Men tills rikspolitiken gjort verklighet av förslaget bör skolornas huvudmän ta ansvar för läget och överväga tydliga regler vad gäller mobiltelefoner. Enklaste vägen kan vara att införa raka mobilförbud, som gäller både under rast och lektion. Det skulle inte bara leda till bättre skolresultat och ordning i skolorna. Det skulle också innebära att de elever som mobbas av sina "kamrater" får en paus – i alla fall på nätet.