Förslag om det som sĂ„ ofta missvisande kallas âgĂ„rdsförsĂ€ljningâ bör förbli papper i pĂ€rm. Men alkohollobbyn och dess bundsförvanter i riksdagen kommer göra vad de kan för att det ska bli verklighet. De förslag pĂ„ att tillĂ„ta âgĂ„rdsförsĂ€ljningâ som lades fram nu i veckan gĂ„r dessa intressen till mötes.
I utredningen har fokus varit mer âhurâ privat alkoholförsĂ€ljning ska tillĂ„tas och mindre âomâ det Ă€r lĂ€mpligt. SĂ„ ser bestĂ€llningsjobbet ut och svaret blir dĂ€refter. Centerpartiet som varit det riksdagsparti som drivit frĂ„gan hĂ„rdast Ă€r nöjt. Slutsatsen Ă€r att det Ă€r möjligt att kombinera gĂ„rdsförsĂ€ljning och alkoholmonopolet utan att bryta mot EU-rĂ€tten.
Tidigare utredningar har kommit fram till det motsatta. DÄ har man konstaterat att en sÄdan ordning skulle leda till att utlÀndska alkoholbolag diskrimineras och utestÀngs frÄn den svenska marknaden. Men nu Àr det en annan melodi.
Den sÀrskilda utredaren Elisabeth Nilsson föreslÄr att försÀljningen knyts till besöksnÀringen och hÄlls begrÀnsad. SmÄskaliga producenter ska fÄ sÀlja sin egengjorda sprit, öl, vin, cider i samband med studiebesök pÄ fabrik eller vingÄrd. Till person och besök ska det fÄ sÀljas max 0,7 liter sprit, 3 liter vin eller öl. Utredningens slutsats Àr att en sÄdan reglering skulle tillÄtas av EU-domstolen.
Samtidigt finns inga garantier, vilket ocksÄ skrivs i utredningen. EU-domstolen kan se sÄdana regler som handelshinder och underkÀnna dem. VÀgen framÄt blir dÄ oviss. Möjligheterna att rulla tillbaka en sÄdan reform Àr inte nödvÀndigtvis sÄ stora som utredningen lÄter pÄskina. Risken Àr i stÀllet att det svenska alkoholmonopolet utmanas i EU-domstol. Det Àr helt enkelt inte vÀrt det.
Utredningen berĂ€knar att förslagen kommer leda till en liten ökning av alkoholkonsumtionen men âbedöms inte mĂ€rkbart pĂ„verka folkhĂ€lsanâ. SĂ„ kan det vara. Samtidigt föreslĂ„s inga begrĂ€nsningar om var alkoholförsĂ€ljningen ska fĂ„ göras annat Ă€n att det ska vara i anslutning till tillverkningen. Det Ă€r alltsĂ„ inte frĂ„gan om landsbygd, utan minst lika mycket stad dĂ€r mycket jĂ€sning och brĂ€nning sker. Det finns inte heller nĂ„got tak om hur mĂ„nga aktörer som bör fĂ„ etablera sig inom ett visst geografiskt omrĂ„de. SĂ„ lĂ€nge tillverkningen sker pĂ„ plats kan butik efter butik i praktiken öppna upp lite var som helst.
Detta kommer innebÀra ökad tillgÄng pÄ alkohol. SÀrskilt dÀr det finns mÄnga tillverkare. Med det ökar konsumtionen. Och med det följer social utslagning. Oavsett vilka intentioner smÄskaliga tillverkare har av att börja sÀlja sina varor. Och vad hindrar större bolag frÄn att öppna mindre fabriker och med det försÀljning i centrala delar av stÀder?
De som talar sig varma om vinodlare pÄ landsbygden bör fundera en gÄng till. Alkohollobbyns mÄl Àr att luckra upp det svenska alkoholmonopolet. Varför skulle annars stora alkoholbolag plöja ner mÀngder med pengar i denna frÄga?