En tidigare brittisk energiminister, Ed Miliband, skrev i förra veckan om mödorna med att i tid fÄ fart pÄ effektiv klimatpolitik.
De farligaste motstÄndarna Àr, menade han, inte lÀngre klimatförnekarna. Det Àr fördröjarna, som stÀller sig bakom mÄlen, men skjuter upp ÄtgÀrder sÄ att de inte kan ske i takt med vetenskapens varningar.
Detta var ett inlÀgg i en brittisk diskussion om klimatinvesteringar dÀr konfliktlinjerna Àr andra Àn i Sverige. Men iakttagelsen Àr tÀnkvÀrd. MÄlen har blivit mycket mer ambitiösa. Men attityden att det som bör göras ska göras senare och helst av nÄgon annan Àr efterhÀngsen.
Den kan till och med bli kvar nÀr tekniska genombrott öppnat för det som behövs. UtslÀppen i hela samhÀllssektorer ska varaktigt sÀnkas till mycket lÀgre och lÄngsiktigt hÄllbar nivÄ.
VÀgtrafiken Àr ett exempel. KlimatskÀl har lÀnge talat för att sÀtta pris pÄ utslÀppen med koldioxidskatt. Nu har allvaret i klimatfrÄgan Äter inskÀrpts, samtidigt som tekniska genombrott möjliggör en fordonsflotta som med tiden nÀstan helt drivs av el, biobrÀnslen (som biodiesel, biogas eller etanol), eller vÀtgas.
Det kunde motivera en snabb, mycket stor höjning av drivmedelsskatter, för att driva bilfabrikerna frÄn deras tidigare satsning pÄ tunga fossildrivna SUV:ar till en pÄskyndad teknikförÀndring. Men det Àr ocksÄ ett reellt problem att mÄnga har fossildrivna bilar som inte alls tjÀnat ut. FrÀmst Norrland och en del andra delar av landsorten berörs mer Àn andra.
Det har hanterats pÄ ett i huvudsak genomtÀnkt och rationellt sÀtt. Signalen till industrin och framtida bilköpare ges genom att höjningen gÄr stegvis. Det görs tydligt att bensin och diesel blir hÄrdare beskattade framöver. Men effekten för bilisterna dÀmpas de nÀrmaste Ären.
Ekonomiska styrmedel â miljöpremier och miljögraderade fordonsskatter â har inriktats pĂ„ att pĂ„skynda teknikgenomslag i nybilsförsĂ€ljningen. Mer av den yngre delen av fordonsflottan blir dĂ„ el- eller biobrĂ€nsledriven. Det slĂ„r senare igenom i vilka bilar som köps begagnade.
För bilar som redan Àr i drift kan ÄtgÄngen av fossila brÀnslen minskas med inblandning av biobrÀnsle. Det har blivit tekniskt möjligt att öka kravet pÄ sÄdan inblandning och det sker nu. Det blir en prishöjning per mil Àven av detta, men fortfarande Àr det en successiv och överkomlig skÀrpning.
DĂ„ visar det sig hur de som fördröjer och bromsar kan dra Ă„t samma hĂ„ll som de som förnekar hela problemet. Praktiskt taget alla Ă„tgĂ€rder för att successivt anpassa fordonsflottan, och göra Ă„tgĂ€rderna effektiva utan en plötslig, stor bensinprishöjning, utsĂ€tts för missnöjespolitiska attacker. Sommarens tydligaste, mest aggressiva exempel har varit KD-ledaren Ebba Buschs digitala âAlmedalstalâ.
Energi- och klimatdebatten om biltrafik borde ha andra infallsvinklar. En Ă€r hur vi kan fĂ„ fram större tillgĂ„ng pĂ„ el â frĂ„n alla klimatneutrala kĂ€llor, Ă€ven kĂ€rnkraft. Elen mĂ„ste rĂ€cka till Ă€ven trafiken och teknikskifte i stĂ„lindustrin. En annan Ă€r hur stöd till omstĂ€llningen till elmotorer kan riktas, för att sĂ€rskilt underlĂ€tta i glesbygdskommuner.
Det Ă€r bĂ„de missriktat och poĂ€nglöst att försöka utmĂ„la en politik som mĂ„nga stĂ„r bakom â och som Ă€r utmĂ€rkt förenlig med liberal ekonomisk politik â som om den vore en exklusiv MP-komplott mot landsbygden.