Central styrning har en baksida. PÄ regional eller lokal nivÄ blir det att vÀnta tills det pekats med hela handen uppifrÄn. I akuta lÀgen motverkas dÄ egna initiativ och lokal samverkan.
SvÄr pandemi med tidigare okÀnt virus Àr ett exempel i fÀrskt minne. Det som hÀnde i Sverige var att sjukvÄrden klarade en mycket snabb omstÀllning. Personal, utrustning och lokaler vÀxlades snabbt över till infektions- och intensivvÄrd.
Det var ytterst arbetsamt. Men omstĂ€llningen klarades, med samverkan snarare Ă€n statlig ordergivning. Det gjordes i hög grad decentraliserat. Erfarenhetsutbyte inom berörda professioner och mellan regionernas sjukvĂ„rdsledningar understöddes av kunskap och rĂ„d, men inte ordergivning â frĂ„n de vetenskapligt inriktade Socialstyrelsen och FolkhĂ€lsomyndigheten.
HÀr finns en styrka i svensk samhÀllsorganisation. Men mot denna stÄr en centraliseringens myndighetsfilosofi. Den bör man vara vaksam mot nÀr slutbetÀnkandet frÄn coronakommissionen snart ligger pÄ bordet.
I uppstÄndelsen och dramatiken i de vÀrsta pandemifaserna drogs en del alltför snabba slutsatser. FrÄn nÄgra hÄll plockade man ocksÄ fram sina vanliga recept för mer centralisering och mer kanslihus- eller Àmbetsmannastyrning.
SÄdana som vill ha mer direktstyre av myndigheterna frÄn kanslihuset antydde att regeringen haft för smÄ möjligheter att styra. Men snarare verkar samspelet mellan regering, myndigheter och regioner ha fungerat i huvudsak vÀl.
Andra framstÀllde det kommunala ansvaret för ÀldrevÄrden som bidragande orsak till dödsfall. Men dessa berodde mest pÄ snabb smittspridning. De hade inte förhindrats om ÀldrevÄrden varit avskÀrmad frÄn lokala vÀljares inflytande pÄ omsorg och kvalitet.
Tanken att flytta upp ansvaret för all sjukvĂ„rd eller alla sjukhus â utom de privata â till ett statligt Ă€mbetsverk dök upp igen, med KD som ivrigaste föresprĂ„kare. Det finns en illusion att ekonomiavdelningarna skulle vara svagare och mindre strĂ€va om man slapp att de finns regionalt med folkvalda att rapportera till. Vad statlig centralisering snarare skulle innebĂ€ra Ă€r att nedlĂ€ggningar och kontroversiella förĂ€ndringar â kanske vid sjukhuset i Katrineholm â skulle kunna göras med dekret uppifrĂ„n, utan inverkan av vĂ€ljaropinion i ett regionalt val.
Coronakommissionens slutrapport bör inte ses som oomtvistliga visdomsord. I ett delbetĂ€nkande kallade kommissionen sjukvĂ„rden för âfragmenteradâ. Det Ă„tföljdes av kritik mot att regionerna i sitt samarbetsorgan SKR samspelar med regeringen.
SKR â en vĂ€g för folkvaldas inflytande â har sedan ifrĂ„gasatts av en juristprofessor och av anonyma kanslihustjĂ€nstemĂ€n. SKR gör stor nytta men passar förvisso inte in i en renodlad statssyrning, dĂ€r centrala myndigheter och regeringskansliet styr mer direkt och mer enhetligt. I en sĂ„dan modell blir inte bara lokalt vĂ€ljarinflytande nedvĂ€rderat.
Det blir Àven den vetenskapliga dialogen inom de medicinska professionerna. Behandlingar och vÄrdmetoder utvecklas i vÀxelspel mellan praktik och forskning, nÀr kunskap delas och man lÀr av varandras erfarenheter. SÄ Àr det Àven i en pandemi.
HÀlsovÄrd Àr inte en militÀr manöver med kommandokedjor.