Hög tid att facken vÄgar ta i den heta potatisen

Den bakade potatisen kan vara riktigt het, men ÀndÄ nÀrande och god . Detsamma gÀller den lÀnge behövliga höjningen av 55-ÄrsgrÀnsen för att ta ut icke-statliga pensioner.

Den bakade potatisen kan vara riktigt het, men ÀndÄ nÀrande och god . Detsamma gÀller den lÀnge behövliga höjningen av 55-ÄrsgrÀnsen för att ta ut icke-statliga pensioner.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2021-08-18 20:50
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Ett vÀlfÀrdssamhÀlle, dÀr de Àldre dessutom blivit fler, kan bara stÄ stabilt om det lönar sig att arbeta. Det ska dÄ gÀlla i alla inkomstlÀgen, för bÄda könen och för bÄde Àldre och yngre. Yrkeslivet ska inte avslutas med en fixerad eller svÄröverstiglig pensionsÄlder.

Icke-statliga pensionslösningar borde inte fÄ motverka att det statliga pensionssystemet efter 90-talets reform har gjort det mer lönande att arbeta. DÀr görs nu inte skillnad mellan arbetsinsatser före och efter den tidigare avgörande 65-ÄrsgrÀnsen.

Ärligt deklarerad arbetsinkomst ger samma inbetalning av premie oavsett Ă„lder. Det Ă€r inte som före pensionsreformen, dĂ„ de som var i slutet av yrkeslivet ofta inte pĂ„verkade sin statliga pension alls ifall de fortsatte pĂ„ jobbet ett Ă„r till.

I stĂ€llet för att undergrĂ€va sig sjĂ€lvt genom att stimulera kort arbetstid eller tidigt uttrĂ€de ur arbetskraften stĂ€rker pensionssystemet, i dess nuvarande form, bĂ„de sig sjĂ€lvt och vĂ€lfĂ€rden i stort. 

Det Ă€r dĂ„ mĂ€rkligt att statliga regler för icke-statliga pensionsordningar verkar Ă„t motsatt hĂ„ll. De bidrar till att mĂ€nniskor slutar arbeta tidigare, eller avstĂ„r frĂ„n insatser efter pensioneringen. SĂ„dana felriktade regler bör omprövas – oavsett om de innebĂ€r förmĂ„ner eller högre skatteuttag.

I ett debattinlĂ€gg i Katrineholms-Kuriren (18/8) frĂ„n privata tjĂ€nstemannafack i PTK och motparten Svenskt NĂ€ringsliv pekar de – dessvĂ€rre ensidigt – pĂ„ en del av problemet. Det gĂ„r inte att göra avbrott i pĂ„började uttag frĂ„n avtalspensioner och privat pensionssparande. Ibland kan det betyda att inkomsten för den som blir ombedd att hoppa in och jobba en tid gĂ„r över brytpunkten dĂ€r marginalskatten i ett slag ökar med hela 20 procents statlig skatt.

Detta berör lÄngtifrÄn alla. I det arbetsstimulerande statliga systemet Àr det dessutom möjligt för individen att variera pensionsuttaget vid en tids ÄtergÄng i arbete. Det man skjuter upp fÄr man tillbaka som ökad pensionsrÀtt.

Det kan ÀndÄ vara riktigt som PTK och Svenskt NÀringsliv sÀger. Förbudet mot att göra avbrott efter att en icke-statlig pension börjat tas ut kan i en del fall göra det mindre lönsamt för Àldre att jobba.

Men det borde ocksĂ„ till sist göras nĂ„got Ă„t att icke-statliga pensioner – sedan mĂ„nga Ă„rtionden frĂ€mjade med skatteregler – kan tas ut redan frĂ„n 55. Det stimulerar delpensionering – eller att tidigt helt sluta arbeta. FrĂ€mst personer i högre inkomstlĂ€gen har sĂ„ stora privat- och avtalsförsĂ€kringar att 55-Ă„rsregeln blir en negativ drivkraft, som direkt motverkar ett av den stora pensionsreformens viktiga syften.

Det som lÀnge stÄtt i vÀgen för att Àndra 55-Ärsregeln Àr ovilja hos sÀrskilt högre avlönade tjÀnstemÀns organisationer. De borde Àndra sig. De ska inte förbli sÄ fega att de inte vÄgar klargöra för berörda medlemmar vad som samhÀllsekonomiskt Àr ansvarsfullt.

I andra frÄgor har de nu visat prov pÄ reformkraft. Det vÀlgörande paketet med fortbildning och Àndrad arbetsrÀtt kom pÄ plats tack vare privatsektorns parter, med förtjÀnstfulla insatser av inte minst PTK.

De borde nu medverka till, och inte motarbeta, att 55-Ă„rsregeln Ă€ndras – Ă€ven om den potatisen internt hos dem kan kĂ€nnas ganska het. 

LĂ€s mer om