Kontrasten mellan tysk och svensk regeringsbildning Àr just nu stor, och borde vara en tankestÀllare för mÄnga i Sverige.
En politiskt bred reformregering, med socialdemokrater, liberaler och gröna, Àr nu fÀrdigförhandlad, efter ett par mÄnader med förtroliga sakdiskussioner och ingen yttre dramatik.
FörmĂ„ga till samverkan i en bred politisk mitt Ă€r en styrka för Tyskland. Socialdemokraterna har tidigare styrt tillsammans med bĂ„de liberaler och gröna â och som nu senast Ă€ven med kristdemokraterna.
SÄ sent som i vintras vÀntades allmÀnt en koalition av kristdemokrater och gröna. Men valutslaget med kristdemokratisk tillbakagÄng gjorde den socialdemokratiske finansministern Olaf Scholz till regeringsbildare.
Liberaler och gröna insĂ„g att de behövde regera tillsammans för att en majoritetsregering alls skulle kunna bildas. De har dĂ„ byggt upp förtroende tillsammans och med socialdemokraterna â och Ă„stadkommit ett pĂ„ nĂ„gra omrĂ„den ambitiöst reformprogram. SĂ„dant gĂ„r att utrĂ€tta nĂ€r en politisk kultur inte förlamas av krampaktig fixering vid en blockgrĂ€ns mellan borgerliga och vĂ€nster.
Tyskland har mycket kvar att göra med att komma bort frÄn fossila brÀnslen, elektrifiera industri och transporter och komma ifatt andra lÀnder i digitalisering. OmstÀllningen har börjat men behöver snabbas pÄ, och den kan bli pÄfrestande pÄ mÄnga sÀtt. Kombinationen av liberal finansminister med sinne för marknadslösningar och industrins villkor samt grön energi- och nÀringsminister borde kunna fungera, för att driva pÄ omstÀllningen utan att den kör fast i en regleringsdjungel.
Men bördan av tidigare energipolitiska felsteg och lÄsningar Àr tung. Avvecklingen av brunkolet ur elsystemet har börjat först helt nyligen. Beroendet av fossilgas för uppvÀrmning och industri kommer delvis att bli kvar rÀtt lÀnge. Ny kÀrnkraft förblir tabu för mÄnga i Tyskland. FörÀndringen kommer att gÄ allt snabbare, men lÀtt blir det verkligen inte.
Pensionssystemet som anstrÀngs av en Äldrande befolkning kommer att kompletteras med fonder dÀr pensionsmedel ska placeras pÄ vÀrldens kapitalmarknader och med individuell ÀganderÀtt till fondandelarna. Men en höjd pensionsÄlder vÄgar man sig inte pÄ.
I flyktingpolitik och integration Àr inriktningen klart mer öppen och vÀlvillig till att ge nya möjligheter till dem som vistats flera Är i Tyskland utan att fÄ varaktiga uppehÄllstillstÄnd. Medborgarskap ska kunna fÄs snabbare.
SjukvÄrd och hÀlsa Àr en svag punkt, i regeringsprogrammet och i Tyskland över huvud taget. Levnadsvanor och en ineffektiv sjukvÄrd gör detta till ett svÄrreformerat omrÄde. De förtida dödsfallen i behandlingsbara sjukdomar ligger, bland personer under 75 Är, hela 30 procent högre Àn i Sverige. Att dÀrtill ge sig in pÄ ett experiment med lagliga cannabisbutiker vittnar om en beklaglig blandning av rÄdvillhet och flummande.
Regeringsprogrammet i stort Ă€r dock inte sĂ„dant. Utrikes- och Europapolitiken Ă€r tydligt EU- och Natoinriktad. Den troliga utrikesministern, de grönas Annalena Baerbock, har gjort sig kĂ€nd för sin strĂ€va hĂ„llning mot bĂ„de Putinregimen och den kinesiska partidiktaturen. Ăven det Ă€r nĂ„got att lĂ€gga mĂ€rke till pĂ„ olika hĂ„ll i svensk politik.