I Nato och EU tÀr SD-alliansen pÄ trovÀrdigheten

SD:s ledamöter i EU-parlamentet. De som var pÄ plats röstade nyss för att skydda det auktoritÀra, Putinstödjande Orbånystemet i Ungern. SD kan vÀntas ha samma instÀllning dÄ de med sitt inflytande över en regering försöker pÄverka utrikespolitiken.

SD:s ledamöter i EU-parlamentet. De som var pÄ plats röstade nyss för att skydda det auktoritÀra, Putinstödjande Orbånystemet i Ungern. SD kan vÀntas ha samma instÀllning dÄ de med sitt inflytande över en regering försöker pÄverka utrikespolitiken.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare2022-09-18 19:45
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

I EU behöver Sverige, som snart blir ordförandeland, vara en viktig kraft för att hĂ„lla ihop samverkan i kraftmĂ€tningen med Putinregimen. Det behövs gemensamt och bestĂ€mt upptrĂ€dande mot EU-regeringar som vill upphĂ€va sanktioner – eller söker ryska energileveranser genom att tala för att lĂ€mna Ukraina i sticket.

MilitÀrt Àr Sverige i mycket nÀra samverkan med NatolÀnder. Det gemensamma skyddet av de tre smÄ baltiska demokratierna Àr en av de centrala uppgifterna. MÄnga miljarder i ökade försvarskostnader kommer att gÄ Ät. Men inför valet har ingen konkret beredskap visats att finansiera en sÀkerhetspolitik för det nya, allvarliga internationella lÀget.

Det har förespeglats stora utdelningar för privat köpkraft. Samtidigt har pĂ„stĂ„tts att skattetrycket ska sĂ€nkas och att sĂ„ gott som inga enskilda skatter ska fĂ„ höjas. Detta gĂ„r bara inte ihop. De eventuella nya regeringspartierna har med sig en trovĂ€rdighetsbrist i Sveriges sĂ€kerhetspolitik – genom ovilja eller oförmĂ„ga att pĂ„ nĂ„got realistiskt sĂ€tt betala för den.

Socialdemokraterna var i denna del ocksÄ svaga. De hade som enda omnÀmnda delfinansiering ett dunkelt tal om nÄgot som liknade en ytterligare inkomstskatt. En sÄdan skulle motverka Àven deras egen industri- och arbetsmarknadspolitik.

Det Åkessonska partiets roll i det som kan bli ett regeringsunderlag medför Ă€nnu en skada pĂ„ den sĂ€kerhetspolitiska trovĂ€rdigheten. SĂ„ sent som i förra veckan röstade SD:s ledamöter i EU-parlamentet, som en del av extremhögern, till försvar för OrbĂĄnstyret i Ungern. Detta upptrĂ€der, med sina krav pĂ„ att överge Ukraina och avveckla sanktionerna, som Putins femtekolonnare inne i EU och Nato. Ett vĂ€ntat regeringsskifte i Italien kan innebĂ€ra ministrar med en hĂ„llning till Putins aggression – och till Ă„tskilliga andra frĂ„gor – som liknar OrbĂĄns.

Det Àr redan pÄ gÄng mycket betydelsefulla tvister om att betala ut eller hÄlla inne stödpengar frÄn EU. En svensk regering i uppenbart beroende av SD, i bÄde budget- och mÄnga lagfrÄgor, blir dÄ öppen för pÄtryckningar. SD kan stÀlla sig solidariskt med sina ideologiskt nÀrstÄende regeringspartier, bland annat det i Ungern.

Hur ska en regering av frÀmst M och KD hantera dessa trovÀrdighetsproblem? NÀra till hands kunde ligga att förlita sig pÄ Socialdemokraterna, som i regeringsstÀllning förberett NatointrÀdet.

Men dĂ„ behöver göras tydligt att de sĂ€kerhetspolitiska frĂ„gorna, och deras ekonomiska sidor, ska hanteras av den lĂ€nge existerande ”EU-majoriteten”. Det betyder Socialdemokraterna och partierna som var med i Reinfeldtregeringen.

Inget alls tyder hittills pÄ en sÄdan avsikt frÄn Ulf Kristerssons sida. Det utesluter ju inte att det pÄgÄr kontakter med Magdalena Andersson vid sidan om samtalen med SD.

Ett sÀtt att med en personfrÄga försöka dÀmpa trovÀrdighetsbekymren kan ha skymtat nÀr Carl Bildt rört sig i den moderata partiledningens nÀrhet. Om han tog pÄ sig att Äter bli utrikesminister kunde hans breda kontaktytor i Europa och i Washington kanske lindra misstro hos allierade. Han har ocksÄ haft goda relationer till socialdemokratiska företrÀdare i utrikespolitiken.

Men om detta Àr mer Àn en hÀgring förblir tills vidare osÀkert.