Att ha en välfungerande förskola är viktigt. Det ger glada och stimulerade barn och får vardagen att fungera för barnfamiljer. Bra förskola erbjuder god omsorg, fostran och lärande för barnen, och lockar arbets- och köpkraft till kommuner.
Därför är det som gick att läsa i Katrineholms-Kuriren (13/10) inte positivt. I en rapport om förskolelärares arbetsmiljö som släppts av Lärarförbundet utmärker sig Katrineholms och Flens kommuner. Kommunerna har för stora barngrupper i förskolan.
Enligt Skolverkets rekommendationer ska barngrupperna för de yngre inte överstiga 12 barn. För barn som är 4-5 år är den övre gränsen 15 barn. Katrineholm och Flen, har båda en stor andel barngrupper som överstiger denna nivå. Nästan 9 av 10 barngrupper i kommunerna har fler än 12 barn. I Katrineholm är över hälften av barngrupperna större än 15 barn.
För Sörmland handlar det om nästan var tredje barngrupp. Det gör Katrineholm en av landets sämsta kommuner, sett till barngruppsstorlek, och sämst i länet.
Sägas bör att kommuner åldersindelar barngrupper i olika utsträckning. Det beror på befolkningsunderlaget och på att barnkullarna varierar mellan åren. Flen delar in 37 procent av barngrupperna efter ålder. Vingåker och Katrineholm omkring hälften. Eskilstuna och Strängnäs över 60 procent av barngrupperna åldersindelas.
Men denna sammanställning av gruppstorlekarna, som har gjorts utifrån Skolverkets uppgifter, ger ändå en bild. För personalen handlar det om arbetsmiljö. Fler barn innebär ofta högre ljudvolym och mer att hålla koll på. Enligt Lärarförbundets enkätsvar, som framgår i rapporten, kan det också leda till stress att inte kunna lägga den tid man bedömer behövs för varje enskilt barn. Pedagogerna upplever helt enkelt att de kan utföra ett fullgott jobb när barngrupperna är stora.
Även barnen mår bättre i mindre barngrupper. Det handlar om hur många barn och vuxna som cirkulerar i ett barns vardag och som barnet skapar en relation till, vilket är särskilt viktigt för de yngsta.
Men att minska barngrupperna kostar. Det ska finnas tillräckligt med personal, dels pedagogiskt utbildade men också andra. Det är också en fråga om lokaler som behöver vara utformade på sådant vis så att större barngrupper kan delas upp och minskas.
Man kan mäta en förskolas kvalitet på flera andra vis. Men gruppstorlekarna är en central kvalitetsfråga i förskolan. Den kan kommunpolitikerna inte komma runt.