Mobbning hör inte hemma i skolan. Det är något de flesta kan skriva under på. Men det är inte alltid ansvariga i skolan gör vad de borde för att stoppa det. Strängnäs kommun och ledningen på Karinslundsskolan har en del att fundera över.
Där har två barn vid flera tillfällen utsatts för kränkningar av andra elever. Det handlar om stryptag, knuffar, glåpord, slag. En förälder har polisanmält två av övergreppen. Skolinspektionen har utrett Karinslundsskolans hantering av händelserna, och under våren har kritiken kommit. Om detta har det skrivits i EK/ST i flera artiklar under våren, nu senast i veckan.
När elever kränks i skolan ska skolpersonal anmäla detta till rektor och huvudman, i detta fall Strängnäs kommun. Samma gäller om rektorn får vetskap om det. Det menar Skolinspektionen. Men i några av de fall som myndigheten tittat på har skolpersonal och rektor inte gjort detta. I en del fall saknas dokumentation och i andra fall har inte utredningar och åtgärder satts in.
Den typen av rutiner ska vara på plats. Det behövs för att förvaltning, politik och allmänhet ska veta hur väl skolan sköts. Det kan bland annat användas som underlag för att veta huruvida skolan har nog med resurser och kompetens.
Utbildningsinsatser för hur och när kränkningar ska anmälas till rektor och kommun har nu startats på skolan. Detta är bra. Men varför sker det först efter att Skolinspektionen påpekat behovet av det?
Det finns också annat att kritisera. I yttranden till Skolinspektionen beskriver Strängnäs kommun trakasserierna som "lek som gick överstyr” eller som "spårat ur”. Så kan det såklart vara i en del fall. Men även då kan väl kränkningar förekomma? Rektorns uttalanden att "barn kränker hela tiden" väcker också frågor om hur allvarligt skolan ser på mobbning.
Utfrysning, glåpord, trakasserier och våld i skolan har konsekvenser för barnen som utsätts för det. Det kan påverka deras fysiska hälsa och psykiska mående. Stress och oro, sömnsvårigheter och ätstörningar. Studiemotivationen kan också minska och en del börjar skolka för att slippa trakasserierna. Det i sin tur påverkar betyg och därmed vilka utbildningar man kan komma in på.
Barns tillit till andra människor kan sjunka. Särskilt om vuxna i deras omgivning inte gjort nog för att skydda och stötta. Det är också viktigt att de barn som mobbar och skadar får de redskap de behöver för att sluta med sina dåliga beteenden.
Skolan ska vara en trygg plats för alla barn.