Om gÀngen ska knÀckas behövs ett avhopparprogram

Att lÀmna ett gÀng Àr lÀttare sagt Àn gjort. Men möjligheten mÄste finnas.

Att lÀmna ett gÀng Àr lÀttare sagt Àn gjort. Men möjligheten mÄste finnas.

Foto: Frida Hedberg/TT

Ledare2022-11-21 19:56
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Om samhĂ€llet ska kunna knĂ€cka gĂ€ngen mĂ„ste det förebyggande arbetet intensifieras. Det mĂ„ste bĂ„de riktas mot de unga som riskerar att rekryteras av gĂ€ngen och mot de medlemmar som vill lĂ€mna gĂ€ngen. 

I Tidöavtalet finns tydliga skrivningar om hur det förebyggande arbetet mot unga som riskerar att rekryteras ska förbĂ€ttras. Medlemskap i gĂ€ng ska kriminaliseras och straffen ska skĂ€rpas. Men frĂ„gan om hur avhopparverksamheten ska organiseras lyser med sin frĂ„nvaro. 

Det Ă€r bara att beklaga.  

I synnerhet som M-ledaren Ulf Kristersson strax innan valet, i en intervju i Dagens Nyheter (23/8), konstaterade att det Ă€r orimligt att det ska finnas 290 olika kommunala avhopparverksamheter som kommunerna behöver bekosta. Moderaterna ville dĂ€rför snarast inrĂ€tta ett statligt nationellt avhopparprogram. 

Det var ett löfte som inte infriades. Men Moderaterna Ă€r inte ensamma att lova runt och hĂ„lla tunt.  

Redan den förra regeringen lovade att införa ett nationellt avhopparprogram med syfte att samordna, förstĂ€rka och utveckla de avhopparverksamheter som bedrivs enskilt av kommunerna. Löftet var en av punkterna i det 34-punktsprogram mot organiserad brottslighet som Socialdemokraterna presenterade 2019. 

Men planerna pĂ„ ett nationellt program stannade pĂ„ pappret. Polismyndigheten, KriminalvĂ„rden, Socialstyrelsen och Statens institutionsstyrelse som fick i uppdrag att ta fram det nationella avhopparprogrammet tolkade om uppdraget. De döpte om det till en ”nationell samordningsstrategi” och skrev i sin utredning att det snarare handlar om att samordna och utveckla de avhopparverksamheter, som redan bedrivs av ett fĂ„tal kommuner och i privat regi.

DĂ„varande justitieminister Morgan Johansson (S) backade upp sina myndigheter och framhöll att kommunerna har ett eget ansvar och att staten "inte kan lösa alla deras problem" SVT (22/10–21). I stĂ€llet tillsattes en nationell samordnare och det beslutades att en gemensam nationell webbplats om avhopparverksamhet skulle skapas.

Information Ă€r förvisso viktig. Men kommunerna behöver mer hjĂ€lp Ă€n sĂ„. 

Avhopparna har en omfattande social problematik som inte sĂ€llan omfattar missbruk. En del lever med en hotbild och mĂ„ste fĂ„ skyddad identitet i en annan del av landet. 

Avhopparverksamheten Ă€r dĂ€rför dyr. Enligt Göteborgs stad kan det kosta 1,2–1,3 miljoner kronor per Ă„r att hantera en enda avhoppare. 

Det har ocksĂ„ visat sig svĂ„rt att lĂ€mna gĂ€ngen. År 2019 avslutades avhopparinsatser för 25 personer i Malmö. Ett Ă„r senare var det bara 20 procent, fem personer, som bedömdes ha lyckats med sina avhopp.

SĂ„ vem Ă€r bĂ€st skickad att sitta som spindeln i nĂ€tet och se till att den enskilde avhopparen fĂ„r det stöd och hjĂ€lp den behöver? Är det den enskilde eldsjĂ€len i de kommuner som prioriterar frĂ„gan eller Ă€r det en ansvarig statlig myndighet, exempelvis KriminalvĂ„rden.

Svaret borde ganska sjĂ€lvklart vara att det Ă€r bĂ€ttre att ha en statligt styrd och finansierad avhopparverksamhet som samarbetar med kommunerna. Att ha en myndighet som samlar information, expertis och som bygger nĂ€tverk. Eller som det stĂ„r i Tidöavtalet: "Att bekĂ€mpa brott utgör i första hand statens och inte kommunernas ansvar.”