Om samhÀllet ska kunna knÀcka gÀngen mÄste det förebyggande arbetet intensifieras. Det mÄste bÄde riktas mot de unga som riskerar att rekryteras av gÀngen och mot de medlemmar som vill lÀmna gÀngen.
I Tidöavtalet finns tydliga skrivningar om hur det förebyggande arbetet mot unga som riskerar att rekryteras ska förbÀttras. Medlemskap i gÀng ska kriminaliseras och straffen ska skÀrpas. Men frÄgan om hur avhopparverksamheten ska organiseras lyser med sin frÄnvaro.
Det Àr bara att beklaga.
I synnerhet som M-ledaren Ulf Kristersson strax innan valet, i en intervju i Dagens Nyheter (23/8), konstaterade att det Àr orimligt att det ska finnas 290 olika kommunala avhopparverksamheter som kommunerna behöver bekosta. Moderaterna ville dÀrför snarast inrÀtta ett statligt nationellt avhopparprogram.
Det var ett löfte som inte infriades. Men Moderaterna Àr inte ensamma att lova runt och hÄlla tunt.
Redan den förra regeringen lovade att införa ett nationellt avhopparprogram med syfte att samordna, förstÀrka och utveckla de avhopparverksamheter som bedrivs enskilt av kommunerna. Löftet var en av punkterna i det 34-punktsprogram mot organiserad brottslighet som Socialdemokraterna presenterade 2019.
Men planerna pĂ„ ett nationellt program stannade pĂ„ pappret. Polismyndigheten, KriminalvĂ„rden, Socialstyrelsen och Statens institutionsstyrelse som fick i uppdrag att ta fram det nationella avhopparprogrammet tolkade om uppdraget. De döpte om det till en ânationell samordningsstrategiâ och skrev i sin utredning att det snarare handlar om att samordna och utveckla de avhopparverksamheter, som redan bedrivs av ett fĂ„tal kommuner och i privat regi.
DĂ„varande justitieminister Morgan Johansson (S) backade upp sina myndigheter och framhöll att kommunerna har ett eget ansvar och att staten "inte kan lösa alla deras problem" SVT (22/10â21). I stĂ€llet tillsattes en nationell samordnare och det beslutades att en gemensam nationell webbplats om avhopparverksamhet skulle skapas.
Information Àr förvisso viktig. Men kommunerna behöver mer hjÀlp Àn sÄ.
Avhopparna har en omfattande social problematik som inte sÀllan omfattar missbruk. En del lever med en hotbild och mÄste fÄ skyddad identitet i en annan del av landet.
Avhopparverksamheten Ă€r dĂ€rför dyr. Enligt Göteborgs stad kan det kosta 1,2â1,3 miljoner kronor per Ă„r att hantera en enda avhoppare.
Det har ocksÄ visat sig svÄrt att lÀmna gÀngen. à r 2019 avslutades avhopparinsatser för 25 personer i Malmö. Ett Är senare var det bara 20 procent, fem personer, som bedömdes ha lyckats med sina avhopp.
SĂ„ vem Ă€r bĂ€st skickad att sitta som spindeln i nĂ€tet och se till att den enskilde avhopparen fĂ„r det stöd och hjĂ€lp den behöver? Ăr det den enskilde eldsjĂ€len i de kommuner som prioriterar frĂ„gan eller Ă€r det en ansvarig statlig myndighet, exempelvis KriminalvĂ„rden.
Svaret borde ganska sjĂ€lvklart vara att det Ă€r bĂ€ttre att ha en statligt styrd och finansierad avhopparverksamhet som samarbetar med kommunerna. Att ha en myndighet som samlar information, expertis och som bygger nĂ€tverk. Eller som det stĂ„r i Tidöavtalet: "Att bekĂ€mpa brott utgör i första hand statens och inte kommunernas ansvar.â