Barn och unga Àr prioriterade i Katrineholm. Det var budskapet frÄn de styrande Socialdemokraterna och Moderaterna i tisdagens debattartikel i Katrineholms-Kuriren.
Det Àr möjligt att de sjÀlva lever med den bilden. Men vÀldigt lite av det syns i de ekonomiska prioriteringarna.
Johan Söderberg (S) och Fredrik Ahlman (M) har rÀtt om en sak. Mycket tyder pÄ att den kommande statsbudgeten frÄn januaripartierna innehÄller betydande bidrag till kommunerna som förbÀttrar deras situation. Sveriges krisÄterhÀmtning kan ocksÄ komma att inledas i slutet av detta och början av nÀsta Är, vilket ökar skatteintÀkterna och för de kommunala ekonomierna bort frÄn de vÀrsta scenarierna.
Men sĂ„dana positiva faktorer bortom Katrineholmspolitikernas kontroll Ă€r en sak. Kritiken mot kommunens politiska majoritet handlar om att den inte vĂ€ljer skolan framför andra utgifter nĂ€r bördorna ska fördelas. Det Ă€r det som Ă€r att prioritera â och inte prioritera.
Besparingsmetoden Ă€r den gamla vanliga: osthyveln. Kommunledningen bestĂ€mmer hur mycket pengar som behöver skĂ€ras bort och fördelar det jĂ€mnt över hela den kommunala driften. Modellen som valts Ă€r att nĂ€mnderna inte kompenseras för löneökningar â med vĂ„rd- och omsorgsnĂ€mnden undantagen â vilket slĂ„r hĂ„rt mot skolan och förskolan.
I kronor blir det 13,6 miljoner minus för bildningsnÀmnden. Det kommer ovanpÄ osthyveln i Ärets budget pÄ 14,1 miljoner, före coronakrisen.
Söderberg och Ahlman lyfter fram den kompensation pÄ 11,9 miljoner som nÀmnden fÄr för det ökade antalet förskolebarn och skolelever. Det ligger nÀra försök till bortblandning av korten. De pengarna Àr nÀrmast en bokföringsteknisk sak, för att hÄlla resurserna oförÀndrade i förhÄllande till barnantalet. Utan dem hade den skissade besparingen blivit 25,5 miljoner i stÀllet för 13,6.
Sambandet mellan pengapÄsens storlek och skolresultat Àr visserligen inte linjÀrt. Men de ofrÄnkomliga, snabba neddragningarna av personal fÄr konsekvenser för arbetsmiljön och kvaliteten i undervisningen.
Katrineholms skolresultat har visserligen förbĂ€ttrats hĂ€r och dĂ€r men mĂ„nga problem kvarstĂ„r. Exempelvis har betydligt fĂ€rre av dem som gĂ„r ut nian i Katrineholm grundlĂ€ggande behörighet till gymnasiet, jĂ€mfört med riket â 76,7 procent mot 85,3 enligt de preliminĂ€ra uppgifterna. Det finns Ă€ven uppenbara problem vid övergĂ„ngen mellan Ă„rskurs sex och sju, vilket yttrar sig i anmĂ€rkningsvĂ€rt dĂ„liga resultat för kommunens sjundeklassare.
Katrineholm har inte rÄd att ta sÄ lÀtt pÄ de hÀr resursfrÄgorna.