Satsa inga pengar på att tågkaoset är över

MTR kastar in handduken. Mälardalstrafik och MTR har kommit överens om att avbryta sitt avtal i förtid.

MTR kastar in handduken. Mälardalstrafik och MTR har kommit överens om att avbryta sitt avtal i förtid.

Foto: Oscar Söderman

Ledare2024-02-22 14:57
Detta är en ledare. Strengnäs Tidning är en liberal tidning.

MTR:s tid som Mälartågs operatör har nått vägs ände. Bolaget fick varken trafiken eller affären att fungera. Ständiga förseningar bidrog till stora förluster. Mälardalstrafik och MTR har därför kommit överens om att avbryta sitt avtal i förtid. I stället tar företaget Transdev från och med från den 16 juni över driften av Mälartågen i två år.

Låter företagsnamnet Transdev, bekant? Det kan bero på att bolaget även ansvarar för busstrafiken i Eskilstuna. 

Precis som MTR rör det sig om ett stort multinationellt företag. Transdrev har sitt säte i Paris. I Sverige har man redan en relativ omfattande verksamhet. 

På pappret är det alltså ytterligare ett företag med starka finansiella muskler som tar över. Precis som när MTR tog över efter SJ. Det borde borga för att man har tillräckligt med resurser att säkra övergången.

Men det krävs samtidigt mer än resurser – något som MTR fick erfara. När de tog över driften hade de kalkylerat med att den gamla SJ-personalen skulle gå över till dem. Så blev det inte. Bristen på personal, i synnerhet, lokförare har varit ett av skälen till att MTR aldrig levde upp till utfästelserna i sitt avtal. 

Om Transdev får samma problem att rekrytera återstår att se.

En annan utmaning som Transdev ställs inför är den korta övergångstiden. Bolaget har inte så många månader på sig att få växlingen från MTR:s regi att gå så sömlöst som möjligt. Även om sommaren kan kännas avlägsen, när man tittar ut genom fönstret, är den snart här. Och innan dess är det många problem – praktiska såväl som teoretiska – som måste lösas. Det rör sig om förhandlingar som måste genomföras och avtal som måste skrivas och undertecknas. 

De återkommande förseningarna i tågtrafiken kan både skyllas på tågoperatören (brist på personal, trasiga tåg med mera) och på Trafikverket (bristande underhåll som trasiga växlar) eller en kombination av bådas oförmåga.

Förra årets med råge mest försenade persontåg var Snälltåget mellan Malmö C och Stockholm C. Tåget som hade på 330 avgångar förra året blev totalt 9 749 minuter försenat – ett snitt på 30 minuters försening per resa (SVT 22/2).

Snälltåget är ett annat av Transdevs bolag. Det är därför intressant att se hur man förklarar hur man förklarar hur tåget kunde drabbas av så många förseningar. Det gör man genom en gammal beprövad metod. Man skyller på Trafikverket. Till SVT säger marknadschef Marco Andersson att det fanns två grundorsaker till deras förseningar förra året. Dels att de i princip inte hade några marginaler att köra i tid på grund av problem med Trafikverkets planeringsverktyg. Dels att bolaget hade problem med tiden att vända tåget i Malmö och därmed avgå i tid. Problemen ska nu vara lösta. 

Nu är ju Snälltåget inte det enda bolaget som använder Trafikverkets planeringsverktyg. Andra bolag lyckas uppenbarligen planera bättre. Så förklaringen är inte riktigt trovärdig. 

När man tar över Mälartågen behöver Transdev planera bättre. 

De är troligen inte många resenärer som sörjer att MTR lämnar över till ett annat bolag. Det är så mycket som inte har fungerat de senaste åren. Ett av MTR: s många tillkortakommanden var informationen till resenärerna, som många gånger är obefintlig. Här finns det ett område som Transdev med små medel kan och bör förbättra. 

För förseningarna försvinner inte som i ett trollslag när Transdev tar över som operatör. Bolaget kommer fortfarande köra samma tåg som går sönder av olika anledningar. Tågen kommer även framöver att köras dåligt underhållna spår.