Vill regeringen fÄ nÄgot gjort behöver den i varje frÄga en majoritet i riksdagen. Tisdagens överenskommelse med VÀnsterpartiet ger inte stöd som rÀcker för beslut i riksdagen i nÄgon enda frÄga. SÄ Àr det Àven med det pensionstillÀgg som skissades i ett pressmeddelande, dÀr varken utformning eller finansiering Àr klargjord.
För varje lagstiftning och eller tillĂ€ggsbudget behöver en enpartiregering under Magdalena Andersson (S) stöd frĂ„n minst ett parti till, förutom S, V och MP. Det vi redan ser ibland, och som kan bli mer vanligt under vĂ„rriksdagen, Ă€r att de intryck man tror sig skapa inför valrörelsen vĂ€ger tyngre. Att förslag verkligen gĂ„r igenom â eller ens Ă€r genomförbara â tas det mer lĂ€tt pĂ„.
Det Àr visserligen just nu en kraftfull konjunkturuppgÄng, dÀr bÄde arbetsmarknad och statsfinanser till stor del rÀtar upp sig sjÀlva. Men det finns inte bara en kort sikt. LÄsningar, bristande beslutsvilja eller beslut som stÀller till problem senare kan vÄlla mycket lÄngvariga bekymmer, Àven om de intrÀffar mindre Àn tolv mÄnader före en valdag.
Det ytterst kortfattade papper om pengar till pensionÀrer som Nooshi Dadgostar (V) fick frÄn Magdalena Andersson (S) Àr dessvÀrre ett skolexempel pÄ hur en komplicerad frÄga i ett viktigt socialt system absolut inte bör hanteras. à terverkningarna i det större pensionssystemet Àr inte ens antydda, och nog inte heller genomtÀnkta.
Det beskrivs som tillÀgg inom ramen för bostadstillÀgget för pensionÀrer, men saknar samband med den prövning mot bostadskostnader och annat som görs vid ansökan om bostadstillÀgg. Pengarna ska i stÀllet betalas ut "automatiskt", alltsÄ utan ansökan. De ska ÀndÄ trappas ned. TvÀrtemot intrycket Nooshi Dadgostar gav i en del uttalanden pÄ annat hÄll Àn i riksdagen Àr det inte alls 1 000 skattefria kronor i mÄnaden för alla berörda.
Utan ansökan Ă€r det omöjligt med den prövning mot förmögenhet som sker för bostadstillĂ€gg. Nedtrappning ska ske mot annat Ă€n arbetsinkomst och pension frĂ„n avtalsförsĂ€kring. Kvar som grund för nedtrappning Ă€r dĂ„ de statliga samt de privata men inte avtalsbestĂ€mda pensionsinkomsterna â samt kapitalinkomster.
Utspelet presenteras som bÀttre ekonomi för Àldre som "jobbat hÄrt hela livet" men ÀndÄ har mycket svag ekonomi. Men det blir svÄrt att undvika att det nya stödet i mÄnga fall hamnar hos personer som under Ätskilliga Är inte arbetat. Stöd kan Àven gÄ till personer som har god förmögenhet eller pÄ andra sÀtt god familjeekonomi men lÄg egen pensionsinkomst.
Detta ska alltsÄ regeringen pÄ nÄgot sÀtt reda ut, och sedan försöka fÄ majoritet för det i riksdagen. Det finns kanske fler partier som struntar i följderna och gÀrna underminerar pensionssystemet pÄ fler sÀtt.
Inte bara regeringen bedriver plakatpolitik utan att rÀkna ihop till stöd i riksdagen. Skattebortfallet frÄn den klimatpolitiskt kortsynta bensinskattesÀnkning som M, SD och KD viftar med Àr nu medrÀknat i statsbudgetens faststÀllda inkomstberÀkning. Men det verkliga beslutet om skattesatsen kommer under vintern eller vÄren. Majoriteten för att dÄ sÀnka skatten finns sannolikt inte.
Moderater och andra mÄste ha förstÄtt det, men de har skaffat sig tillfÀllet att göra samma taktikmanöver tvÄ gÄnger, utan att behöva verkstÀlla det som de nog vet Àr feltÀnkt.