Tyngdpunkten har flyttats bort frÄn jobb och företag

NÀr det gÀller investeringar i elproduktion Àr oktoberavtalet inte sÄ vagt och otydligt som i mycket av den övriga nÀrings- och arbetsmarknadspolitken.

NÀr det gÀller investeringar i elproduktion Àr oktoberavtalet inte sÄ vagt och otydligt som i mycket av den övriga nÀrings- och arbetsmarknadspolitken.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2022-10-17 19:20
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Det Àr, i det oktoberavtal som nu gett Ulf Kristersson statsministerposten, inte sÄ mycket och inte sÄ tydligt om att starkt nÀringsliv bygger upp de skattebaser som försvar, utbildning, vÄrd och omsorg vilar pÄ. Tyngdpunkten ligger pÄ annat.

Bilden kommer nog att kompletteras, om inte i tisdagens regeringsförklaring sÄ i kommande budgetar. Annars Àr det en skillnad mot tidigare regeringar, 1991 och senare, med moderat statsminister.

Det ser pÄfallande mycket blekare och vagare ut vad gÀller företagandets villkor och investeringsklimatet. Undantaget Àr energipolitiken.

”TillvĂ€xt”, alltsĂ„ nĂ€ringspolitik, skatter och arbetsmarknad, ingĂ„r bland de ”projekt” dĂ€r ministĂ€ren Kristersson bundit sig vid nĂ€ra samarbete med SD. Det finns allmĂ€nt hĂ„llna, och markant lösliga, formuleringar i oktoberavtalet om ”konkurrenskraftiga” bolags- och kapitalskatter och om nĂ„gon mer lĂ€ttnad i skatt pĂ„ arbete, Ă„tminstone innan mandatperioden Ă€r slut. Det gĂ€ller framför allt ”lĂ„g- och medelinkomsttagare”.

Det senare tyder pÄ ytterligare steg med jobbskatteavdraget. Detta har ju sÀnkt marginalskatteuttaget pÄ arbetsinkomst i lÀgre inkomstskikt. För mÄnga har det, sÄvitt gÀller inkomstskatten, blivit mer lönande att arbeta Àn vad kommunens och regionens skattesatser ensamma skulle betytt.

Moderaterna har dock varit helt inriktade pÄ att finansiera ett ytterligare steg med hjÀlp av sÀnkt ersÀttningsprocent i socialförsÀkringar. DÀr har SD vÀgrat, varefter Moderaterna vikt sig i avtalet. Det finns inte heller nÄgon antydan om bredare skattereform med omfördelning av skatteuttaget frÄn arbete till konsumtion, miljöpÄverkan och kapital.

Följden nĂ€r Moderaterna motsĂ€tter sig sĂ„dant Ă€r att skattesĂ€nkningar pĂ„ arbete blir smĂ„ eller uteblir, om de inte blir en del i en underskottspolitik. Det Ă€r dĂ€remot fritt fram för bĂ„de lĂ€gre drivmedelsskatter och en del ytterligare undantag och sĂ€rregler, som ger Ă€n mer olikformighet och ibland snedvridningar i skattesystemet. 

I sÄdant blir oktoberavtalet nÄgot mer konkret, med en utvidgning av de sÀrskilda 3:12-reglerna i fÄmansföretag. De gör att vissa högre arbetsinkomster delvis blir kapitalbeskattade.

Vidare skattefrihet upp till 300 000 kronors behĂ„llning pĂ„ ISK-konton. Dessutom en, möjligen bĂ€ttre motiverad, utvidgning av personaloptioner. Huvudintrycket Ă€r att russinplockande med skatteundantag kan öka en del till, medan större grepp för arbets- och investeringsfrĂ€mjande skattereform dröjer eller uteblir.

Det stora undantaget i oktoberavtalet Àr energin. DÀr kan en del vindkraftsutbyggnad till havs visserligen fÄ sÀmre villkor, men utbyggnad av bÄde kraftnÀt och senare av kÀrnkraftverk ska genomföras. Behovet av starkt ökad elproduktion Àr uppenbart, oavsett regeringsunderlag.

Men intressant, och högst realistiskt tÀnkt, Àr i alla fall att moderater och andra vad gÀller elström frigjort sig frÄn reflexen att föredra privatÀgd produktion. De vill ge Vattenfall en mycket aktiv roll i kraftverksinvesteringar, Àven för kÀrnkraft.

SÄ som de politiska riskerna varit Àr sÄvÀl statlig kreditgaranti som stÀrkt statligt Àgarengagemang nu ofrÄnkomligt. Att ha privatisering som dogm i infrastrukturfrÄgor Àr inte möjligt.