I måndags kväll var det dags igen. Ett Mälartåg med slutstation Örebro blev på grund av ett fordonsfel stående på rälsen mellan Läggesta och Strängnäs. Det stillastående tåget stoppade även trafiken motstående riktning.
Personer som regelbundet åker med Mälartågen på sträckan förväntar sig inte att tåget ska komma fram i tid. Tvärtom.
Vana resenärer utgår från att tågen inte går som tåget. Att de behöver ta tidigare avgångar för att vara säkra på att komma fram i tid eller åtminstone i någorlunda tid. I september var punktligheten på sträckan Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala 76 procent. Som punktliga räknas tåg som inte är mer än fem minuter försenade. Inställda tåg ingår över huvud taget inte i statistiken.
Passagerarna på tåget som drabbades av ett fordonsfel i måndags verkar därför varken ha blivit särskilt förvånande eller upprörda över att tåget stod still. Det som gjorde flera av passagerarna upprörda var i stället bristen på information.
Till tidningen berättade en kvinna på det trasiga tåget: ”Vi blev informerade för mer än en och en halv timme sedan att de skulle starta om tåget. Det har de gjort tre gånger nu och de har inte meddelat oss om vad som händer. Vi står fortfarande stilla, vi har stått i mörkret i flera omgångar och får inte reda på något! Det här är under allt kritik!”
Och det är det också.
De som sitter på tågen är på väg någonstans. De har tider att passa och andra människor att ta hänsyn till. De behöver information så att de får en möjlighet att ändra sina planer och informera andra om vad det är som händer.
När informationen uteblir helt och hållet ökar därför stressnivån markant.
Då är till och med återkommande uppdateringar om att det inte finns något nytt att meddela bättre än inget. Det blir något att hålla fast vid, något att vidarebefordra till andra som undrar när resenärerna ska komma fram till sin station.
Men att Mälartågs passagerare ska få information verkar vara mer beroende av vilken personal som jobbar på tågen än på en övergripande policy i bolaget.
Här finns det ett uppenbart förbättringsområde. För den bristande informationen har varit ett problem länge. Det har aldrig varit lättare att förmedla information till en stor skara människor i en rad olika kanaler. Men från Mälartåg är det förvånansvärt ofta helt tyst.