Demokratin mÄr bÀttre av öppenhet

I StrÀngnÀs tycks den politiska majoriteten (M+S) tycka att det Àr bra att man verkar i skuggorna. Att man hÄller inne med information och att man försvÄrar för oppositionen att göra sitt jobb. Det Àr en farlig strategi.


StrÀngnÀs kommun behöver bli bÀttre pÄ att frÀmja öppenhet och insyn i det kommunala beslutsfattandet.

StrÀngnÀs kommun behöver bli bÀttre pÄ att frÀmja öppenhet och insyn i det kommunala beslutsfattandet.

Foto: Åsa Wallin

Ledare2024-10-01 18:48
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Öppenhet och insyn i den demokratiska processen kan upplevas som besvĂ€rliga av politiker och tjĂ€nstemĂ€n. Debatten kan bli högljudd. Processer drar ut pĂ„ tiden. InvĂ€ndningar och protester skapar merarbete, som inte nödvĂ€ndigtvis leder till nĂ„got annat Ă€n irritation. 

DĂ„ Ă€r det lĂ€tt att glömma bort att just insynen Ă€r en av det svenska statsskickets viktigaste grundbultar. Att vĂ„ra myndigheter ska vara öppna och transparenta. 

Insynen bidrar till att förvaltningens arbete fÄr ökad legitimitet, att medborgarnas tilltro till myndighetsutövningen upprÀtthÄlls och att olika former av korruption försvÄras.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande i StrÀngnÀs Jacob Högfeldt (M) tycks inte ha berÀttat allt han vet om padelhallsköpet för oppositionen.

I Sverige tycker vi att det hĂ€r Ă€r sĂ„ viktigt att rĂ€tten till insyn Ă€r grundlagsskyddad, genom offentlighetsprincipen, meddelarfriheten och meddelarskyddet. 

Offentlighetsprincipen frĂ„n 1766 innebĂ€r att vem som helst fĂ„r lĂ€sa allmĂ€nna handlingar. 

Men att man har rĂ€tt att ta del av handlingar hjĂ€lper inte om man inte vet att de finns. DĂ€rför finns Ă€ven en extra sĂ€kerhetsventil: En rĂ€tt för offentliganstĂ€llda att tipsa journalister – denna rĂ€tt rör i vissa fall Ă€ven sekretessbelagt material.

Det sĂ„ kallade meddelarskyddet innebĂ€r att offentliga arbetsgivare i dessa fall inte fĂ„r försöka ta reda pĂ„ vem eller vilka i personalen som kontaktat media. Om det Ă€ndĂ„ framgĂ„r vem det Ă€r sĂ„ fĂ„r arbetsgivaren inte ”straffa” den eller de som berĂ€ttat vad de vet. 

Att insynen och transparensen vĂ€rnas pĂ„ dessa sĂ€tt innebĂ€r dock inte att de Ă€r lika uppskattade i alla lĂ€ger. Det finns gott om exempel pĂ„ hur man inom offentlig förvaltning, frĂ€mst av bekvĂ€mlighetsskĂ€l, börjar verka i en grĂ„zon dĂ€r man hittar olika sĂ€tt att runda offentlighetsprincipen. Det Ă€r oftast inte olagligt, men heller inte i samklang med principens syfte att bidra till ökad öppenhet och insyn.   

I StrĂ€ngnĂ€s kommun kan man hitta flera exempel pĂ„ detta: beslutsprocessen kring det nya badhuset i Larslunda och nu senast köpet av en padelhall i samma omrĂ„de. 

Under mĂ„ndagskvĂ€llen klubbades köpet av padelhallen i Larslunda av kommunfullmĂ€ktige. Beslutsunderlaget för kommunens investering pĂ„ totalt 34 miljoner kronor bestĂ„r – precis som inför beslutet i kommunstyrelsen – huvudsakligen av ett tre sidor lĂ„ngt tjĂ€nsteutlĂ„tande dĂ€r det inte framgĂ„r vad hallen ska anvĂ€ndas till. 

Till tidningen har kommunstyrelsens ordförande i StrĂ€ngnĂ€s Jacob Högfeldt (M) sagt att kommunen i normala fall gör en utredning först, men att det inte varit möjligt i det hĂ€r fallet. Varför Ă€r desto svĂ„rare att förstĂ„. Högfeldt ger inget tydligt svar. 

Det skrala beslutsunderlaget fick flera oppositionspartier (C, Lok, SD och KD) att yrka pĂ„ en Ă„terremiss i kommunstyrelsen hĂ€romveckan. Men den politiska majoriteten (S+M) i StrĂ€ngnĂ€s, som mellan raderna erkĂ€nt att de sitter pĂ„ mer information om affĂ€ren Ă€n övriga partier, valde Ă€ndĂ„ att godkĂ€nna köpet. 

Mellan kommunstyrelsens sammantrÀde och kommunfullmÀktiges dito verkar dock Ätminstone Lok ha fÄtt mer information. Vad partiet fÄtt reda pÄ Àr dock oklart, eftersom beslutsunderlaget i kommunstyrelsen och kommunfullmÀktige Àr sÄ gott som identiska.

Om samtliga oppositionspartier fĂ„tt tillgĂ„ng till samma information eller inte Ă€r en frĂ„ga som Ă„terstĂ„r att besvara. I fullmĂ€ktige yrkade dock C, L, MP och KD pĂ„ Ă„terremiss pĂ„ grund av det bristande beslutsunderlaget. 

Det Ă€r inte sĂ„ hĂ€r det demokratiska beslutsfattandet ska fungera. Det minsta man kan begĂ€ra Ă€r att samtliga oppositionspartier fĂ„r sĂ„ mycket information om de olika Ă€rendena att de kan fatta vĂ€lgrundade beslut. 

undefined
I mÄndags beslutade en majoritet i kommunfullmÀktige att kommunen ska köpa padelhallen i Larslunda.

Det tĂ„l att skrivas igen. Ett tre sidor lĂ„ngt tjĂ€nsteutlĂ„tande ligger till grund för ett investeringsbeslut pĂ„ 34 miljoner kronor. 

NĂ€r majoriteten vĂ€ljer att dölja delar av vad den vet och vill göra med padelhallen gĂ„r det inte att följa vĂ€gen till frĂ„n förslag till beslut. Det gĂ„r heller inte att avgöra om investeringen Ă€r bra eller dĂ„lig. Om skattebetalarnas pengar anvĂ€nds pĂ„ ett ansvarsfullt sĂ€tt. 

För majoriteten i StrÀngnÀs kan det kanske tyckas enklare att toppstyra beslutsprocessen, mer rationellt att hÄlla tyst om sina planer.

Men majoriteten riskerar samtidigt nĂ„got annat. Att vĂ€ljarnas förtroende för och tillit till förvaltningen och politikerna minskar – vilket i sin tur leder till att besluten fĂ„r minskad legitimitet.

Demokratin mÄr bÀttre av öppenhet och insyn. Det har ett pris i form av man behöver motivera sina stÀllningstaganden, att man behöver bemöta ifrÄgasÀttanden. Inte sÀllan leder det till bÀttre underbyggda beslut och ökad samsyn. Det vinner vi alla pÄ.