Det lackar mot jul.
Många ser fram emot julen som en tid fylld av kärlek och glädje. Men inte alla.
För en del föräldrar är julen en tid av oro och stress över att deras ekonomi inte ger dem förutsättningar att ge barnen den jul de vill ha.
Det är till exempel stört omöjligt att inte bli berörd av den ensamstående och långtidssjukskrivna ”Marias” 14-årige son som önskar sig tvål och schampo i julklapp (SVT Nyheter Västmanland 15/12 2022).
Men julen är också en högtid där alltför många vuxna dricker alltför mycket alkohol. Där alltför många barn och unga räknar ner till jul med en klump i magen. De fruktar att det ska sluta i tandgnisslan och gråt. I år igen. Alltför ofta får de rätt.
Det har gjorts en hel del beräkningar på hur mycket alkoholen kostar samhället. I den senaste skattningen uppgick kostnaden till 103 miljarder kronor (Ramboll 2019 på uppdrag av Systembolaget). Det handlar dels om direkta kostnader som utgifter för sjukvård och rättsväsende, dels om indirekta kostnader som produktionsbortfall.
Den svenska alkoholpolitiken går framför allt ut på att begränsa alkoholens negativa konsekvenser genom att hålla nere den totala konsumtionen. Det har gjorts med höga priser, restriktioner på alkoholreklam och statligt monopol.
Trots det finns det politiker och politiska partier som driver på för en mer liberal alkoholpolitik. Moderaterna brukar med jämna mellanrum gå till attack mot alkoholpolitiken i stort. Centerpartiet har länge varit pådrivande i frågan om att införa gårdsförsäljning.
På Centerpartiets hemsida (Skaraborg) finns en debattartikel författad av bland andra Ulrika Heie, riksdagsledamot från Skövde. Så här skriver hon bland annat: ”Gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker har potential att främja turist- och besöksnäringen och bidra till positiva effekter på näringslivet i hela Skaraborg. Inte minst företag på landsbygd och mindre orter kan få möjlighet till bättre möjligheter att visa upp sin småskaliga produktion.”
Hon skriver utifrån ett Skaraborgsperspektiv, men resonemanget går att överföra på i princip hela Sverige. Frågan är hur Centerpartiet, och en rad andra partier, tänker när de vill göra alkohol till en turistattraktion.
Sverige måste välja väg.
Antingen värnar man den restriktiva alkoholpolitiken, som utgår från ett folkhälsoperspektiv där staten gett Systembolaget ensamrätt att sälja starköl, vin och sprit för att begränsa tillgängligheten, eller så låter man marknadskrafter och vinstintresse få inflytande.
Självklart väljer Sverige det förstnämnda alternativet.
Skulle förresten förvåna om EU-domstolen skulle säga ja till ett statligt alkoholmonopol samtidigt som hundratals andra aktörer bedriver detaljhandel. Det skulle rimma illa med de skäl Sverige angivit för att få behålla monopolet”.
Nu lägger vi diskussionen om gårdsförsäljning av alkohol åt sidan och konstaterar att det lackar mot jul.
Med förhoppningen att alla barn får en vit jul. Både vad gäller snö och alkohol.
Julen är barnens högtid. De ska komma i första hand. Inte glöggen, nubben, konjaken till kaffet och det avslutande groggbordet.
Mikael Bengtsson är politisk redaktör på Norran, där en längre version av texten tidigare varit publicerad.