Barn förtjänar bra konsumentjournalistik

Foto: Mats Edman

Gästkrönika2024-07-31 06:35
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har gått mer än ett decennium sedan Sverker Olofsson för sista gången slängde något i Plus-soptunnan, och ett halvt decennium sedan programmet slutligen kastades i SVT:s soptunna år 2019.

Barnpensionen Rea, SVT:s program med konsumentjournalistik för en yngre publik, blev än mer kortlivad, och lades ner 2017 efter nästan två decennier i rutan. Konsumentupplysning, oavsett avsedd ålder på tittarna, för en tynande tillvaro i public service.

Paljettglittrande musiktävlingar och äktenskapsmäkleri är tydligen högre prioriterat.

Men behovet av bra konsumentjournalistik har knappast minskat i influerarnas tidevarv. Nu kommer köpuppmaningarna i onlineflödet, från Tiktokare och Youtubers som barnen ser upp till, eller rent av ser som vänner. Fråga valfri förälder som köpt Mr Beast-choklad, eller Logan Pauls till en början snordyra dryck Prime.

Svensk lagstiftning är hård när det gäller marknadsföring riktad mot barn. Direktreklam, via brev, sms och mejl, är förbjuden. Program riktade till barn under tolv får varken omges av eller avbrytas av reklam, och får inte innehålla produktplacering. Detta eftersom barn (med rätta) antas vara mer lättpåverkade, och inte alltid förstår syftet med reklam – det vill säga att locka till köp.

Influerare är skyldiga att reklammärka sina inlägg, men att tydligt avgränsa deras målgrupp är svårare. Åldersgränser finns, men många som tittar är barn.

De som försörjer sig på sociala medier, försörjer sig på att basunera ut budskapet köp, köp, köp. När många influerare dessutom äger sina egna märken blir gränserna ännu suddigare – när Bianca Ingrosso pratar om en arbetsdag för sminkmärket Caia, är det reklam då? Eller bara att hon visar upp sin vardag? Det är inte helt tydligt, särskilt inte för en ung fanatisk beundrare.

Svaret är inte snävare reklamförbud, utan att så gott det går utrusta barnen med ett kritiskt tänkande. Det är nyttigt inte bara i online-flödet, utan även i grupptrycket på skolgården. Ett sätt att göra det är att utföra och tillgängliggöra tester av och jämförelser mellan populära produkter. Det vill säga klassisk konsumentjournalistik.

Här skulle public service kunna spela en viktig roll, men väljer att lämna walk over. Varken Rea eller Plus finns kvar i rutan, det är synd.

Mimmie Björnsdotter Grönkvist är fristående liberal skribent på Liberala Nyhetsbyrån