Det hela Ă€r egentligen mycket enkelt â och mycket smart. En rad ersĂ€ttningar i vĂ„ra socialförsĂ€kringssystem rĂ€knas upp automatiskt med inflationen, samma sak för studiemedel. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt garanteras att grupper som inte kan löneförhandla sig till högre inkomst Ă€ndĂ„ kompenseras för stigande priser. Och eftersom det sker med automatik krĂ€vs inte stĂ€ndiga omröstningar i riksdagen om vilka ersĂ€ttningsnivĂ„er som Ă€r skĂ€liga.
PÄ samma sÀtt Àr det, normalt sett, med statsskatten. Brytpunkten, det vill sÀga vid vilken inkomst man börjar betala den extra statliga skatten om 20 procent, rÀknas ocksÄ upp med inflationen varje Är. Men hÀr lÀggs Àven en schablonhöjning om tvÄ procent till, för att kompensera för reallöneökningar. PÄ sÄ sÀtt undviker man att andelen som mÄste betala statsskatt stiger för varje Är.
För bidragsuppskrivningarna spelar det mindre roll vad som orsakar inflationen, men för statsskatten kÀrvar systemet nÀr det plötsligt Àr nÄgot annat Àn alldeles för mÄnga lyckade löneförhandlingar som driver upp priserna. Helt plötsligt undantas fler frÄn statsskatt nÀr brytpunkten höjs betydligt mer Àn vad lönerna gör.
Det Ă€r dĂ€rför som Socialdemokraterna har skrikit sig hesa om att regeringen planerade att sĂ€nka skatten för âde rikaâ. Och det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför som det i budgeten kommer att föreslĂ„s att brytpunkten inte höjs nĂ€sta Ă„r. I stĂ€llet bjuder M, KD och L pĂ„ ett nytt jobbskatteavdrag som kommer att kosta ungefĂ€r lika mycket som en höjd brytpunkt hade kostat.
Det Àr dock inte sÄ enkelt som att de bÀgge skatteÄtgÀrderna fÄr ungefÀr samma effekter bara för att de har liknande prislappar. Och det finns ett mycket stort problem med att frysa skiktgrÀnsen för statsskatt som jobbavdraget aldrig kan kompensera för: nÀr fler tvingas betala över 50 procent i marginalskatt ökar progressiviteten i skattesystemet.
Det blir helt enkelt mindre lönsamt för fler att jobba mer, vilket dels borde vara principiellt problematiskt för en borgerlig regering, dels Àr dÄliga nyheter för sysselsÀttningen i landet.
I grund och botten Àr det viktigt att behÄlla ordningen med automatiska inflationsjusteringar av ersÀttningar och brytpunkten för statsskatt. Alternativet, att varje Är rösta om allt öppnar för bÄde populism och justeringar som hamnar fel.
Ett Är som detta hade regeringen kunnat vÀlja en mellanvÀg, att justera upp skiktgrÀnsen nÄgot, men kanske inte hela vÀgen. Varför inte i nivÄ med avtalsrörelsens mÀrke? Socialdemokraterna hade förstÄs inte varit nöjda, men vÀl de egna sympatisörerna. Och det hade fortfarande varit tydligt att för en borgerlig regering ska det löna sig att arbeta.
Karl RydÄ Àr ledarskribent pÄ Upsala Nya Tidning, dÀr texten tidigare varit publicerad