En kulturkanon utan listor Àr ingen kanon alls

Foto: Mats Edman

GÀstkrönika2024-06-20 18:46
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Äntligen. SĂ„ kĂ€nde mĂ„nga som vĂ€rnar om bildning och vĂ„rt gemensamma kulturarv nĂ€r regeringen i december beslutade om att en svensk kulturkanon skulle tas fram. 

Som ordförande för den kommitté som fick till uppgift att ta fram ett förslag pÄ hur en kanon skulle se ut utsÄgs professorn och historikern Lars TrÀgÄrdh, vilket initialt verkade som en god idé. Nyligen publicerade Dagens Nyheter dock en lÄng intervju med sagda TrÀdgÄrdh som indikerar att det tvÀrtom inte alls var sÀrskilt smart att lÄta honom styra och stÀlla över en svensk kulturkanons utformning. Eller rÀttare sagt icke-utformning.

I intervjun nĂ€rmast koketterar TrĂ€gĂ„rdh med att han Ă€r en ”kulturell analfabet” (DN 13/6). Samtidigt Ă€r han professor och har sjĂ€lv en högborgerlig bakgrund. De kunskaper och förstĂ„else för det svenska kulturarvet, som han pĂ„stĂ„r sig sakna, sitter med största sĂ€kerhet i ryggmĂ€rgen. Att han inte förstĂ„r, eller rĂ€ttare sagt vĂ€grar förstĂ„, vilken enorm skillnad det Ă€r att röra sig i samhĂ€llet för den som bĂ€r med sig kunskap om vem Jussi Björling Ă€r, kĂ€nner igen en Carl Larsson-tavla eller kan citera Karin Boye, i jĂ€mförelse med den för vilken detta Ă€r helt och hĂ„llet frĂ€mmande, Ă€r oroande.

TrĂ€gĂ„rdh tĂ€nker inte “skriva nĂ„gra listor pĂ„ verk”, sĂ€ger han. I stĂ€llet ska han resa runt och prata med folk. BĂ„de i Sverige och i lĂ€nder dĂ€r man tagit fram och anvĂ€nder sig av en kulturkanon. Att ta till sig olika erfarenheter och förestĂ€llningar kan visserligen vara klokt. 

Men utan listor, och tydliga sĂ„dana, Ă€r det fullstĂ€ndigt meningslöst att överhuvudtaget ta fram en kanon. Det stora problemet Ă€r ju primĂ€rt att den svenska skolan de senaste decennierna inte klarat uppgiften att föra över kunskaper om det som format Sverige i tillrĂ€ckligt hög grad. 

Nya generationer har berövats det gemensamma “vi” som byggs upp av litteratur, konst, musik och arkitektur. De gĂ„r vilse i sociala sammanhang dĂ€r det krĂ€vs vissa referensramar för att bli inkluderade. SĂ€rskilt illa Ă€r detta för de unga svenskar, vars förĂ€ldrar inte sjĂ€lva har sĂ€rskilt tydliga begrepp om kulturarv. 



Under lÄng tid har Lars TrÀgÄrdhs offentliga mantra varit att Sverige behöver en starkare nationell gemenskap och att vi mÄste erkÀnna att det finns en svensk kultur. Kultur som visserligen inte Àr oförÀnderlig, alla traditioner och kulturella uttryck förÀndras och utvecklas över tid. Men som Àr förankrad i Sverige sedan decennier och sekler och Àr en del av berÀttelsen om varför vÄrt land ser ut som det gör.

Han borde förstĂ„ att det förutsĂ€tter just listor. 

En kanon som Àr alltför bred och luddig eller dÀr kulturella uttryck frÄn hela vÀrlden ska inkluderas, Àr ingen kanon alls. MÀnniskor, inte minst lÀrare, behöver nÄgot att utgÄ ifrÄn. Annars blir Tranströmer lÀtt utbytt mot Kalle Anka.

”Det Ă€r bĂ€ttre att det Ă€r jag som gör det hĂ€r Ă€n nĂ„gon jĂ€vla vettvilling”, sĂ€ger Lars TrĂ€gĂ„rdh i DN-intervjun. Men om det kommittĂ©n presenterar nĂ€r den Ă€r klar 2025 Ă€r den geggamoja som DN-intervjun vittnar om, Ă€r det faktiskt han som Ă€r vettvillingen.

Malin Lernfelt Àr fristÄende liberal skribent pÄ Liberala NyhetsbyrÄn