Hårdare tag för elevernas bästa

Foto: Backolars Johan Hermansson

Gästkrönika2024-08-17 08:08
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den svenska skolan har blivit alldeles för mjäkig. Elever har rättigheter men tummar gärna på sina skyldigheter. Så snart en lärare säger ifrån är risken stor att denne får höra att eleven blivit kränkt. 

I den senaste Pisamätningen föll 15-åringar över hela världen till en ny bottennivå. Sverige är tyvärr inget undantag. Särskilt oroande är resultaten i läsförståelse. Att läsa handlar om, förutom glädje, att kunna navigera i samhället.

Att kunna skaffa sig nödvändig kunskap och information. Får inte elever med sig detta verktyg kommer det att få konsekvenser. Betygen kommer bli sämre, en nöt som redan är svår att knäcka, och yrkesmöjligheterna blir snävare. De unga förtjänar bättre. 


Men eleverna behöver, förutom att ta sitt eget ansvar, hjälp för att nå nya kunskaper och bra betyg. De behöver få styrning mot inlärning och sedermera valmöjligheter. Här är det vuxna, inte minst den ack så viktiga lärarkåren, som bär ett stort ansvar på sina axlar. Men lärarnas arbete behöver underlättas. 


Något som skulle kunna hjälpa både elever och lärare är ett lagstadgat mobilförbud. Sedan 2022 är beslagtagande av mobiler möjligt. Då trädde en ny lag i kraft som gav skolor möjlighet att samla in mobiltelefoner inför skoldagen. 2022 blev det också förbjudet att använda mobiltelefoner annat än för arbetet i skolan. Det var ett positivt steg i rätt riktning, men mer kan göras. 


Att mobiltelefoner har en negativ inverkan på inlärning borde inte komma som en blixt från klar himmel för någon. En mobiltelefon är en given distraktion från lärarens undervisning. Något som även en OECD-rapport konstaterade i våras (DN 28/5). I samma rapport pekades mobiltelefoner ut som en av förklaringarna till dalande resultat i den senaste Pisaundersökningen. 


Förutom distraktionen som mobiltelefonerna skapar riskerar de att hämma den sociala samvaron. Akalla grundskola i Stockholm är en av de skolor som samlar in mobiltelefonerna på morgonen och ger tillbaka dem när skoldagen är över. ”Vi såg att det inte var mycket socialt umgänge på rasterna, man satt och höll på med sina telefoner. I dag spelar man spel och pratar med varandra”, säger Tomas Andersson som är rektor på skolan (DN 7/7). 


Att stoppa överdriven digitalisering av skolan är helt på sin plats. Men ett mobilförbud är bara en del av lösningen på problemet. Även auktoriteten för lärarna måste bli bättre. Elever lever rövare och lärarna får knappt höja rösten. Samtidigt som lärarna ska undervisa och sedermera sätta betyg. Som det ser ut i dag är det en svår balansgång. 


Regler och hårdare tag i skolan kan tyckas orätt. I synnerhet för liberalt sinnade människor. Men det är för de ungas bästa som vi behöver införa regler och konsekvenser. Det är för att hjälpa dem att anpassa sig till en värld med andra. Kunskap i sig är A och O för att ett samhälle ska utvecklas positivt. Då ingår att ge de unga de bästa av förutsättningar.
Backolars Johan Hermansson är fristående liberal skribent på Liberala Nyhetsbyrån