Lita inte på influencers löften om gröna skogar

Foto: Mats Edman

Gästkrönika2024-06-13 05:02
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Köp de här utvalda plaggen, och donera minst tio kronor, så planterar vi en skog och fyller den med bikupor. Den ska heta Gina Tricot Forest. Det var löftet från slit och släng-klädmärket Gina Tricot, till en målgrupp huvudsakligen bestående av unga tjejer, levererat i en kampanj frontad av influencern Bianca Ingrosso.

Det löftet har SVT (11/6) avslöjat som ren lögn. I Danmark äger företaget femhundra trädplantor, på en yta för liten för att klassas som skog (mer i linje med en villaträdgård), och två bikupor.

Det är långt ifrån löftet om en hel skog fylld med bikupor. Totalt betalade Gina Tricot åttiotusen kronor för sin "skog", och Bianca Ingrosso uppskattas ha fått mellan fem och tio miljoner kronor för kampanjen. Stämmer det har klädföretaget betalat mer än hundra gånger så mycket för att kommunicera löftena, som för att faktiskt hålla dem.

Tilltaget skriker greenwashing, det vill säga att sälja grej med falska påståenden om miljövänlighet. Försöket att profilera sig som "hållbart mode" från ett fast fashion-bolag, som kränger ut nya plagg och trender i en rasande fart är svårt att blunda för. Modebranschen står för mellan två och åtta procent av världens koldioxidutsläpp, och det snabba modet bidrar mycket. Det vet även Bianca Ingrosso.

Till försvar har Gina Tricots globala hållbarhetschef, Rebecca Watkins, inte mycket annat än tomma ord. Det rör sig om “ett misstag”. Lögnerna är "olyckliga formuleringar." Kampanjens huvudperson, Bianca Ingrosso, tar inget ansvar för budskapet hon basunerat ut. Hennes presstalesperson låter hälsa att Gina Tricot är ansvariga för kampanjen och att Bianca bara litat på dem.

Strutsbeteende är för övrigt ett mönster i Ingrossos krishantering. Något ansvar för vilken livsstil hon visar upp och vad hon kränger till unga tjejer verkar hon oförmögen att ta.

När underklädesmärket Intimissimi, som hon var ambassadör för, kritiserades för dåliga villkor och anställda vädjade till henne att backa dem, var hennes svar att Aftonbladet borde rikta fokus på bolagets ledning.

När klimatminister Romina Pourmokhtari fick frågan om vad hon ansåg om Ingrosso svarade hon sanningen – nämligen att Biancas livsstil är en katastrof för klimatet. Det var ingen personlig kritik, det gäller de flesta influencers, ändå ryckte mamma Pernilla Wahlgren ut till försvar och frågade varför ansvar läggs på stackars lilla oskyldiga Bianca?

Men Bianca Ingrosso är inte vem som helst, hon har blivit mångmiljonär på sitt varumärke. Ett varumärke så hårt hållet att det nyligen blev omöjligt för en journalist från Göteborgs-Posten (3/6) att intervjua henne. "Frågor om ideal och hur unga tjejer väljer att spendera sina pengar kommer vi inte svara på" gjorde hennes team klart.Dessutom ville Bianca hellre omnämnas som "framgångsrik" än "rik" som det var pr och inte journalistik det handlade om.

Argument om att man som influencer inte har ansvar för vilken skit man kränger till sina följare håller inte. Att inte försäkra sig om att det man säljer faktiskt är på riktigt, det gör man bara om man ser sina egna fans som lättlurade idioter och är helt förblindad av pengarna. Det är att totalt ignorera den makt man har över följarnas plånböcker, långt tunnare än ens egen. Trots att det är dem man tjänat alla sina pengar på. Så lita inte på influencers som säljer dig gröna skogar.

Mimmie Björnsdotter Grönkvist är fristående liberal skribent på Liberala Nyhetsbyrån