En enkÀtundersökning som Södermanlands Nyheter gjort bland vÄra skolor i regionen visar pÄ att det finns ett tydligt problem med lÀrare som upplever krÀnkningar och hot i sin vardag. Inte bara pÄ en specifik skola, alltsÄ.
En annan enkÀtundersökning, som de fackliga organisationerna pÄ Nyköpings högstadium har gjort, visar pÄ stora problem med arbetsmiljön just dÀr.
Detta Ă€r, för att uttrycka sig milt, ohĂ„llbart och oacceptabelt. Ăven om det inte behöver vara sĂ„ att alla lĂ€rare vantrivs eller upplever en undermĂ„lig arbetsmiljö.
Nyligen meddelade skolledningen och Nyköpings kommun att arbetsmiljön pÄ det kommunala högstadiet ska utredas av en extern granskare.
Det Àr bra. En skola som vill vara bra för alla ska inte heller ducka för den hÀr typen av kritik, utan möta den med konstruktiv attityd.
Det har inte varit en lÀtt tid för skolorna. Pandemins pÄfrestningar och den sjukfrÄnvaro som blev följden har garanterat försvÄrat, och kanske ocksÄ förstÀrkt, vissa arbetsmiljöproblem. Skolorna höll ju öppet nÀr mÄnga andra delar av samhÀllet levde under betydligt starkare arbetsplatsrestriktioner.
Skolan behöver alltsÄ bli tryggare för fler. Det finns inget universalmedel, ingen enda ÄtgÀrd som ÄtgÀrdar all otrygghet, all otrivsel och alla krÀnkningar som kan uppstÄ pÄ en arbetsplats.
Under den generella ytan finns bĂ„de grupprelaterade problem â attityder, jargong och beteenden â och mer individrelaterade faktorer. En arbetsgivare behöver ha rimliga verktyg och beredskap för att hantera alla former av detta.
En skolvardag med trygga lÀrare och elever stÀrker förutsÀttningarna för lÀrande och utveckling.
De elever som har lÀttast att tappa fokus pÄ sina studier i en stökig miljö har som mest att vinna pÄ en bÀttre ordning. Inte bara pÄ det kommunala högstadiet.
Olof Jonmyren Àr politisk redaktör pÄ Södermanlands Nyheter (C)