VÀrt att tÀnka tvÄ gÄnger pÄ statlig skola

.

.

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2020-11-08 19:15
Detta Àr en ledarkrönika. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Hur fÄr vi en likvÀrdig skola, över hela landet och för alla elever oavsett socioekonomisk bakgrund? FrÄgan har varit en central bestÄndsdel i skoldebatten under flera Är, och lÀr bli Ànnu viktigare de kommande Ären.

HĂ€romveckan kom nyheten att TrollhĂ€ttan ska bussa elever mellan skolor för att stĂ€rka likvĂ€rdigheten (Dagens samhĂ€lle 26/10). ÅtgĂ€rden möts av protester frĂ„n förĂ€ldrar, som bland annat kallar det “en statssocialistisk idĂ©â€. 

 

LikvÀrdighetsfrÄgan har föranlett flera statliga utredningar och Ätskilliga miljarder i extrasatsningar pÄ skolan, men för mÄnga i skoldebatten kokar den ner till frÄgan om huvudmannaskap.

Kommunaliseringen av skolan, genomdriven av Göran Persson (S) i början av 1990-talet, pekas ut som den viktigaste faktorn i att skolsystemet blivit allt sĂ€mre pĂ„ att kompensera för olikheter i geografi eller social bakgrund. 

Ammunition saknas inte. Sett över hela landet finns stora skillnader inte bara i skolresultat utan i ekonomiska förutsĂ€ttningar – och i hur mycket som satsas pĂ„ varje elev. Det Ă€r enkelt att peka pĂ„ kommunaliseringen som en brytpunkt efter vilken skolresultaten sjunkit och lĂ€raryrket förlorat status. Breda majoriteter i sĂ„vĂ€l lĂ€rarkĂ„ren som bland rektorer vill att staten ska ta över ansvaret för skolan. 

 

Liberalerna, som drivit frĂ„gan om förstatligande under lĂ„ng tid, har ocksĂ„ vunnit gehör. I januariöverenskommelsen slĂ„s fast att ett beslutsunderlag “som kan skapa förutsĂ€ttningar för statligt huvudmannaskap” ska tas fram.

Visst Ă€r det möjligt att Liberalerna och kommunaliseringens kritiker har rĂ€tt. Men det Ă€r ocksĂ„ sant att komplexiteten i ett förstatligande ofta slĂ€tas över av föresprĂ„karna. Som Anders Knape, ordförande för organisationen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) sĂ€ger i Dagens samhĂ€lle (29/10) finns det ingen riktig analys av vad ett statligt övertagande faktiskt skulle innebĂ€ra. 

SKR pekar exempelvis pĂ„ att antalet anstĂ€llda pĂ„ statliga myndigheter i princip skulle fördubblas i ett svep, i och med bildandet av en ny skolmyndighet. Även om en stor del av de anstĂ€llda skulle vara lĂ€rare och inte byrĂ„krater vet vi av erfarenhet att stora myndigheter, som Arbetsförmedlingen, riskerar att bli ineffektiva och svĂ„rstyrda. Ingen vet hur myndighetens eller skolans struktur skulle se ut.

 

Inte minst finns det skÀl att fundera över om ett förstatligande verkligen löser frÄgan om likvÀrdighet. Visst Àr det enklare för staten att kompensera ekonomiskt för skillnader i förutsÀttningar, men det Àr knappast en garanti för likvÀrdighet i utfall.

Att rekrytera lĂ€rare till avlĂ€gsna landsbygdskommuner blir inte lĂ€ttare för att det Ă€r staten som gör det, och enbart pengar rĂ€cker inte för att förbĂ€ttra resultaten i skolor med mĂ„nga nyanlĂ€nda elever. Som jĂ€mförelse kan man knappast kalla arbetsförmedlingen i olika landsĂ€ndar likvĂ€rdig, trots ett statligt huvudmannaskap. 

 

Dessa invĂ€ndningar till trots Ă€r det inte sĂ€kert att ett förstatligande Ă€r fel. Men det Ă€r i sĂ„ fall en reform som borde utredas grundligt och utan förutfattade meningar, i stĂ€llet för att “beredas” av partier eller politiska tjĂ€nstemĂ€n som redan bestĂ€mt sig. 


Joakim Broman Àr fristÄende liberal skribent.