Hur fÄr vi en likvÀrdig skola, över hela landet och för alla elever oavsett socioekonomisk bakgrund? FrÄgan har varit en central bestÄndsdel i skoldebatten under flera Är, och lÀr bli Ànnu viktigare de kommande Ären.
HĂ€romveckan kom nyheten att TrollhĂ€ttan ska bussa elever mellan skolor för att stĂ€rka likvĂ€rdigheten (Dagens samhĂ€lle 26/10). Ă
tgĂ€rden möts av protester frĂ„n förĂ€ldrar, som bland annat kallar det âen statssocialistisk idĂ©â.
LikvÀrdighetsfrÄgan har föranlett flera statliga utredningar och Ätskilliga miljarder i extrasatsningar pÄ skolan, men för mÄnga i skoldebatten kokar den ner till frÄgan om huvudmannaskap.
Kommunaliseringen av skolan, genomdriven av Göran Persson (S) i början av 1990-talet, pekas ut som den viktigaste faktorn i att skolsystemet blivit allt sÀmre pÄ att kompensera för olikheter i geografi eller social bakgrund.
Ammunition saknas inte. Sett över hela landet finns stora skillnader inte bara i skolresultat utan i ekonomiska förutsĂ€ttningar â och i hur mycket som satsas pĂ„ varje elev. Det Ă€r enkelt att peka pĂ„ kommunaliseringen som en brytpunkt efter vilken skolresultaten sjunkit och lĂ€raryrket förlorat status. Breda majoriteter i sĂ„vĂ€l lĂ€rarkĂ„ren som bland rektorer vill att staten ska ta över ansvaret för skolan.
Liberalerna, som drivit frĂ„gan om förstatligande under lĂ„ng tid, har ocksĂ„ vunnit gehör. I januariöverenskommelsen slĂ„s fast att ett beslutsunderlag âsom kan skapa förutsĂ€ttningar för statligt huvudmannaskapâ ska tas fram.
Visst Àr det möjligt att Liberalerna och kommunaliseringens kritiker har rÀtt. Men det Àr ocksÄ sant att komplexiteten i ett förstatligande ofta slÀtas över av föresprÄkarna. Som Anders Knape, ordförande för organisationen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) sÀger i Dagens samhÀlle (29/10) finns det ingen riktig analys av vad ett statligt övertagande faktiskt skulle innebÀra.
SKR pekar exempelvis pĂ„ att antalet anstĂ€llda pĂ„ statliga myndigheter i princip skulle fördubblas i ett svep, i och med bildandet av en ny skolmyndighet. Ăven om en stor del av de anstĂ€llda skulle vara lĂ€rare och inte byrĂ„krater vet vi av erfarenhet att stora myndigheter, som Arbetsförmedlingen, riskerar att bli ineffektiva och svĂ„rstyrda. Ingen vet hur myndighetens eller skolans struktur skulle se ut.
Inte minst finns det skÀl att fundera över om ett förstatligande verkligen löser frÄgan om likvÀrdighet. Visst Àr det enklare för staten att kompensera ekonomiskt för skillnader i förutsÀttningar, men det Àr knappast en garanti för likvÀrdighet i utfall.
Att rekrytera lÀrare till avlÀgsna landsbygdskommuner blir inte lÀttare för att det Àr staten som gör det, och enbart pengar rÀcker inte för att förbÀttra resultaten i skolor med mÄnga nyanlÀnda elever. Som jÀmförelse kan man knappast kalla arbetsförmedlingen i olika landsÀndar likvÀrdig, trots ett statligt huvudmannaskap.
Dessa invĂ€ndningar till trots Ă€r det inte sĂ€kert att ett förstatligande Ă€r fel. Men det Ă€r i sĂ„ fall en reform som borde utredas grundligt och utan förutfattade meningar, i stĂ€llet för att âberedasâ av partier eller politiska tjĂ€nstemĂ€n som redan bestĂ€mt sig.
Joakim Broman Àr fristÄende liberal skribent.