I det privata livet och dess moralfrÄgor ska lag och statsmakt inte vara för nÀrgÄngna. Om det blev enigheten i princip rÀtt stor med tiden, större Àn i gamla tider i vart fall.
En av förÀndringarna kom under 1960-talet. DÄ Àndrades attityder, i frÄgor som nÀr lag kan fÄ ingripa i sexualmoral. En av följderna blev att begrÀnsningar togs bort för konstnÀrliga, eller mindre konstnÀrliga, skildringar av sexuallivet. HÀdelseparagraferna som fanns i de flesta lÀnder ifrÄgasattes.
Debatterna om detta Àr nu ganska bortglömda. Men tidvis var de upprörda. Finns Ànnu en vag förestÀllning om var fronterna gick brukar den vara att kristen opinion till höger stod mot en kulturradikal hÄllning. Det stÀmmer inte sÄ bra. Betydelsefulla röster passade inte alls in i ett sÄ förenklat schema.
En av de intressantare, som ocksĂ„ fick gehör för sitt synsĂ€tt, var Joel Sörenson (1915-71). Han var riksdagsman och baptistpastor och född i Eskilstuna. Hans linje blev att i detta slags moralfrĂ„gor bör lagens makt inte tillgripas. TvĂ€rtom, de bör lĂ€mnas Ă„t det han kallade âandens fria livâ:
âMoral Ă€r en inre frĂ„gaâ skrev han, ... om anstĂ€ndighet, personligt ansvar, âŠpersonlig vĂ€rdighet.â SĂ„dant hör inte hemma i riksdagens lagstiftningsmakt. DĂ€remot i opinionsbildning, i hemmen, i religiösa samfund, andra ideella organisationer samt massmedierna. Det som inte klaras dĂ€r kan inte heller riksdagen klara.
Han ville dÀrför ta bort den bestÀmmelse om trosfrid för religioner som 1949 hade ersatt den Àldre hÀdelseparagrafen. DÀr blev han djupt oenig med en del andra framtrÀdande frikyrkomÀn, inte bara konservativa sÄdana.
FrĂ€mste motstĂ„ndare var missionsförbundaren Erland Sundström (1908-88), först pastor, sedan redaktör och dĂ€refter lĂ€rare â och socialdemokrat i det politiska. Deras inlĂ€gg samlades 1965 i en uppmĂ€rksammad bok: âDet brĂ€nns i moralfrĂ„ganâ. Ingen av dem kan pĂ„stĂ„s ha varit höger, och ingen av dem kulturradikal.
Joel Sörenson satt i riksdagens Första Kammare för folkpartiet. Han var tidvis pastor, tidvis stadsfullmÀktig i Stockholm, tidvis verksam i USA inom internationella baptistsamfundet.
I efterhand kan sÀgas att Joel Sörenson vann. Inte frÀmst för att riksdagen steg för steg strök paragrafer om tukt och sedlighet, sÀrregler för homosexualitet, och Àven om trosfrid. Joel Sörensons synsÀtt blev med tiden omfattat av de flesta i flertalet kristna och andra trosriktningar i Sverige: Den kristna tron bör inte vÀdja om lagens sÀrskilda skydd, och lagens tvÄngsmakt bör hÄllas tillbaka i moralfrÄgor,
Efter sekelskiftet Ă€r sĂ„dant omstritt igen â internationellt. NyauktoritĂ€ra regimer, som i Ryssland, Polen eller Ungern, anvĂ€nder sexualfrĂ„gor för att vĂ€nda bort blickarna frĂ„n hur de bryter ner eller krossar rĂ€ttsstaten. Andra diktaturer och auktoritĂ€ra rörelser utnyttjar islam för antidemokratiska politiska mĂ„l.
I USA har klyftor vidgats inom och mellan kyrkliga samfund. PÄ en flygel sÀtts Trump högre Àn evangeliet. Politisk debatt förvanskas och förrÄas till kulturkamp.
Vad innebÀr Joel Sörensons liberala syn, i ett möte med sÄdana utmaningar? Rimligen att inte möta ont med ont. Att inte genom lag och straff inskrÀnka ordets eller trons frihet.
Att vara ÄterhÄllsam med lagstiftningsmakten Àr dock inte liktydigt med att frÄgor som vidrör privatliv och moral inte borde vara Àmnen att tala om i samhÀllsdebatten.
Handlingar, vÄldsamma, uppviglande eller diskriminerande, kan straffas. Men annars gÀller detta med andens fria liv.
Den uppgiften behöver dĂ„ ocksĂ„ tas pĂ„ allvar: Att i detta fria liv stĂ„ upp mot extremismen, att försvara toleransen, demokratin och friheten â den religiösa sĂ„vĂ€l som den konstnĂ€rliga.