Undvik kulturkamp, sÀrskilt lÀngs fel fronter

Demonstration mot covid-vaccinering. En kulturkamp med rötter i högerextremism, konspirationsteorier och misstro mot en seriös vetenskap. DessbÀttre ocksÄ en kulturkamp som efter ett tag rann ut i sanden.

Demonstration mot covid-vaccinering. En kulturkamp med rötter i högerextremism, konspirationsteorier och misstro mot en seriös vetenskap. DessbÀttre ocksÄ en kulturkamp som efter ett tag rann ut i sanden.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Lördagskrönika2022-07-15 20:15
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Inte bara i USA har samhĂ€llsdebatt spĂ„rat ur i verbala slagsmĂ„l mellan ”kulturkrigare”. TonlĂ€get blir dĂ„ förbittrat. 

Utrymme för eftertanke och kompromisser nöts bort. Mycket allvarliga frĂ„gor, ekonomiska och klimatpolitiska, blir svĂ„ra att fĂ„ till beslut som det sedan gĂ„r att samlas kring. 

Tid och energi föröds pÄ strider om symbol- eller identitetsfrÄgor, som inte sÀllan gÀller det mycket privata livet. De skulle ofta kunna hanteras bÀttre med stilla diskussion, inte med statsmaktens tyngd.

Det engelska uttrycket ”culture war” blir inte bra i rak svensk översĂ€ttning. Det Ă€r ju ordkrig det brukar stanna vid, inte svĂ€rd och gevĂ€r. För att inte bidra till överdrift och oförstĂ„else kan vi sĂ€ga ”kulturkamp”.

Det ordet kom frÄn Tyskland, dÀr rikskanslern Otto von Bismarck gick in för att bakom en fasad av monarki bevara en auktoritÀr, konservativ överklassmakt och hindra demokrati och parlamentarism. En tid var ett av hans taktiska grepp, för att bredda sin koalition, att anvÀnda statsmakten till att försöka bryta ned katolska kyrkans inflytande i samhÀllet.

Den kyrkan var dÄ, och förblev pÄ mÄnga hÄll Ànda fram till andra vÀrldskriget eller senare, en rivaliserande auktoritÀr konservatism, antidemokratisk och antiliberal. Med kulturkampen vidgade Bismarck sin maktbas till borgerliga grupper som var frihandlare, emellanÄt Àven till de frisinnade, alltsÄ liberaler som ville ha parlamentarism som i London.

I de latinska lÀnderna var en politisk huvudmotsÀttning lÀnge en kulturkamp. Det antiklerikala, republikanska, progressiva stod mot en traditionalism som var katolsk, socialkonservativ, antiliberal och icke-demokratisk.

Återklanger av detta lever inom EU-lĂ€nder kvar i skillnader i politiskt tĂ€nkande och i synen pĂ„ statsmakt och religiösa samfund. Det förekommer fortfarande en friktion mellan det franska sekulĂ€rt republikanska och det slags frihetliga hĂ„llning som mer prĂ€glade nordisk och anglosaxisk liberalism eller socialdemokrati.

Fransk republikanism har rötter i fransk revolution. LÄngt efter denna pÄgick en konfrontation mellan en utprÀglat antidemokratisk katolsk politik och ett hÀtskt kyrkofientligt arv frÄn revolutionen.

I lĂ€nder dĂ€r sĂ„dana perspektiv dominerade kom ”liberal” ofta att vara en etikett pĂ„ en antiklerikal men borgerlig politisk riktning, till höger i ekonomiska och sociala frĂ„gor och inte sĂ€llan frĂ€mmande för allmĂ€n röstrĂ€tt och reformvĂ€nliga folkrörelser.

Ur en sĂ„dan antiklerikal bakgrund kommer den franska synen pĂ„ ett ”sekulĂ€rt samhĂ€lle”. Staten och det kyrkliga skall helst inte vidröra varandra. Även sedan demokrati accepterats av katolikerna och religionsfrihet sedan lĂ€nge Ă€r införd kan det ”republikanska” ibland slĂ„ över i förbudslagar mot vissa klĂ€der eller intolerans mot religiösa minoriteter. 

I de anglosaxiska och nordiska lÀnderna började demokratins framvÀxt tidigare, med kristna och deras samfund som en viktig del av bÄde idéutveckling och medborgaransvar.

I sÄdana lÀnder blev friheten till mycket stor del grundad i en vÀv av föreningsliv, idealitet, ansvarstagande och samvetsstyrt demokratiskt engagemang. SÄdant hÄller ett fritt samhÀlle gÄende med ett förhÄllandevis begrÀnsat mÄtt av tvingande statliga krav. Detta har pÄverkat flera liberala, socialistiska och moderat konservativa partiers idéer, och fortsatt i en framvÀxande öppenhet för andra influenser och för andra religioners trosbekÀnnare.

Inte bara svensk och nordisk liberalism, utan snarare hela den svenska demokratin kom till med sin viktigaste grund i hur ett frihetligt inflytande frĂ„n England och USA förenades med en Ă€ldre svensk sjĂ€lvstyrelsetradition och med en folklig protestantisk kultur som starkt bidrog till vĂ€rderingar om rĂ€ttvisa och ansvarstagande 

Det Àr en risk i att inte ha blick för den hÀr attitydskillnaden mellan nordisk-anglosaxisk frihetlighet och en republikansk statsauktoritet som lÀtt kan bli hÄrdhÀnt, och juridiskt byrÄkratisk. Det som dÄ bland annat riskeras Àr en onödig kulturkamp, dessutom lÀngs fel fronter.

Ivern till förbudslagstiftning mot religiöst förankrade skolor osar fransk republikanism. Den osar ibland ocksÄ av Àn vÀrre saker.

Under den extrema högerns stormanlopp pÄ 40-talet mot andlig och politisk frihet förstod mÄnga kyrkliga och icke-kyrkliga hur de tillsammans hörde hemma pÄ frihetens sida.

PÄ extremhögerns sida fanns ocksÄ ateister och kyrkliga, de senare ofta sÄdana som övergÄtt frÄn att bekÀnna sig till Kristus till att bekÀnna sig till nationen, ledarkulten eller identiteten. JÀmför de medlöpare som i nutid flockats kring Putin och Trump.

VÄr tid Àr ett sÀrdeles olÀmpligt tillfÀlle att utkÀmpa kulturkamp lÀngs fel front.