Kommuner och stat bör inte suga upp allt SBB sÀljer

Nooshi Dadgostar (V) och Magdalena Andersson (S) har rÀtt i att staten kommer kunna behöva köpa de sÀkerhetspolitiskt och samhÀllskritiska fastigheter som SamhÀllsbyggnadsbolaget sÀljer. Men nÄgon förköpsrÀtt kan bli knepig.

Nooshi Dadgostar (V) och Magdalena Andersson (S) har rÀtt i att staten kommer kunna behöva köpa de sÀkerhetspolitiskt och samhÀllskritiska fastigheter som SamhÀllsbyggnadsbolaget sÀljer. Men nÄgon förköpsrÀtt kan bli knepig.

Foto: Jonas Ekstromer/TTAnders Wiklund/TT

MÄndagskrönika2023-06-11 16:23
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det har dundrat i fastighetsbranschen den senaste tiden. SamhÀllsbyggnadsbolaget (SBB) Àr i trubbel. Det fÄr efterverkningar som ocksÄ kan, om politiker och nÀringsliv inte Àr försiktiga, fÄ följder i Sörmland.

Fastighetsbolaget grundades 2016 av det tidigare S-kommunalrĂ„det i NynĂ€shamn, Ilja Batljan. AffĂ€rsidĂ©n var enkel: Köpa offentliga byggnader för att sedan hyra ut dem till den tidigare Ă€garen. Kortsiktigt har modellen varit framgĂ„ngsrik. Aktiekursen har stĂ„tt högt. 2021 var bolagets b-aktie vĂ€rd omkring 60 kronor. 

Men aktien har sedan dess dalat till, i skrivande stund, strax över 5 kronor. Bolagets förluster har det senaste kvartalet varit omfattande. Dess kreditvÀrdighet har sÀnkts till skrÀpnivÄ. Stigande rÀntor fungerar illa med bolagets affÀrsmodell. Noll- och lÄgrÀntan, som verkar ha hÄllit företaget flytande, gÄr mot sitt slut.

NedgÄngen har slagit mot grundaren Ilja Batljan som nu tvingats avgÄ som vd.

SBB har, för att hÄlla sig flytande, sÄlt av delar av sitt fastighetsbestÄnd. Och fler försÀljningar lÀr det bli. Enligt Dagens SamhÀlle, som sammanstÀllt bolagets lokalinnehav, Àger SBB 250 LSS-boenden, över 200 skol- eller andra utbildningslokaler, samt omkring 60 Àldreboenden. Utöver detta bestÄnd Àger bolaget Àven ett femtiotal vÄrdinrÀttningar. NÀra 30 byggnader inhyser tingsrÀtter eller polishus. Plus en del annat.

För att inte dessa fastigheter ska hamna i fel hÀnder vill VÀnsterpartiets Noshi Dadgostar, men ocksÄ Socialdemokraternas Magdalena Andersson, att staten, regionerna och kommunerna bör köpa tillbaka samhÀllsviktiga SBB-fastigheter som Àr till salu. Helst vill de se att dessa köpare ges förköpsrÀtt för att inte driva pÄ nÄgot budkrig.

Och det finns en poÀng i att staten stÀller in sig pÄ att köpa en del av fastigheterna. Polisverksamhet, domstolar och sÀkerhetspolitisk verksamhet bör bedrivas i lokaler som staten har kontroll över. Risken Àr annars att illasinnade aktörer, bÄde kriminella och utlÀndsk makt, nyttjar luckor i dagens lagstiftning.

Att SBB meddelarr att de inte tÀnker sÀlja sÀkerhetspolitiskt kÀnsliga fastigheter till oseriösa aktörer Àr sÄ klart bra, men inte skottsÀkert. Bolagets bedömning av vem som Àr en seriös spekulant behöver inte nödvÀndigtvis vara samma som SÀkerhetspolisens eller allmÀnhetens.

Dessutom Ă€r det svĂ„rt att se hur bolaget skulle kunna tacka nej till storsummor nĂ€r företaget stĂ„r vid ruinens brant. Även om buden kommer frĂ„n ljusskygga aktörer. Dessutom: Skalbolag eller intrikata bolagskonstruktioner kan dölja mycket. Polishusen pĂ„ Nygatan i Eskilstuna och Djulögatan i Katrineholm (som nu Ă€gs av SBB) fĂ„r inte hamna i hĂ€nderna pĂ„ sĂ„dana typer.

Samtidigt bör man vara skeptisk till förköpsidĂ©n. Det Ă€r en sorts "lösning" som kan störa marknaden ytterligare. Dessutom kan det bli juridiskt och praktiskt knöligt. Och dĂ„ SBB lĂ€r sĂ€lja fastigheterna i buntar blir det sĂ€rskilt besvĂ€rligt, eller omöjligt, för kommunerna att köpa. DĂ„ de enligt kommunallagen inte fĂ„r köpa fastigheter utanför kommungrĂ€nsen. Vilket Annika Wallenskog, chefsekonom pĂ„ Sveriges kommuner och regioner (SKR) konstaterat. 

Det finns Ă€ven lĂ€rdomar att dra av fallet. FörestĂ€llningarna om att kommunerna skulle spara pengar och oro pĂ„ att hyra i stĂ€llet för att Ă€ga har inte visat sig stĂ€mma. NĂ€r Kommuninvest i rapporten "Att Ă€ga eller hyra sina verksamhetslokaler" tittade pĂ„ frĂ„gan var slutsatsen att det blir billigare för regionerna, staten och kommunerna att Ă€ga. 

Nu behöver den kalkylen inte se likadan ut i hela landet. Kommuner kan ha svÄrigheter att ha rÀtt kompetens för att utveckla fastigheterna. Samtidigt innebÀr Àgande rÄdighet över lokalerna.

Det ekonomiskt trĂ€ngda lĂ€get gör ocksĂ„ det besvĂ€rligt för kommunerna att suga upp SBB-Ă€gda fastigheter. Även om det finns kommuner som kanske kan och vill köpa. Men de bör dĂ„ vara försiktiga. Lite talar till exempel för att kommunerna i Flen och Katrineholm skulle fungera bĂ€ttre om deköpte de fastigheter som i dag inrymmer LSS-verksamheter. 

Kommuner har dock skĂ€l att hĂ„lla hĂ„rt i skollokaler. För Ă€ven med sviktande elevunderlag ska kommuner bedriva skolundervisning. Att Ă€ga skollokalerna kan vara ett sĂ€tt att hĂ„lla nere omkostnaderna pĂ„ lĂ„ng sikt. För Ă€ldreomsorgen kan det bli Ă€nnu viktigare, sĂ€rskilt i kommuner dĂ€r demografin slĂ„r Ă„t det hĂ„llet. Behoven i denna sektor kommer vĂ€xa kraftigt den nĂ€rmaste tiden och lĂ„ng tid framöver. Det stĂ€ller inte bara krav pĂ„ mer personal och rĂ€tt kompetens. Fler lokaler kan behöva letas fram, byggas och renoveras. Genom eget Ă€gande av lokalerna kan kommunerna kanske hĂ„lla nere utgifterna. 

Avslutande tanke: De svenska kommuner som sÄlt av vissa samhÀllsviktiga fastigheter har ett och annat att förklara. Visst kan det finnas skÀl att avyttra kommunala lokaler. Men alltför ofta har pengarna frÄn sÄdana försÀljningar, inte minst i Eskilstuna, anvÀnts för att finansiera löpande kostnader. Det Àr skadlig och oansvarig politik som politiker borde lÄta bli.

Niklas Otto Olsson Àr politisk redaktör pÄ Katrineholms-Kuriren (ob lib)