Nu sitter vinterdäcken på de flesta bilarna. Men för a-traktorerna kan det snart bli för första gången. Det är väl då för väl.
Kravet om säsongsdäcken från och med december i år beslutade regeringen om tidigare i höstas. Hur väl reglerna kommer följas återstår att se. Inom ungdomskulturen kring a-traktorerna finns tyvärr de som inte gillar att följa regler. Det är likväl rätt med krav på vinterdäck – även fordon som inte får köra snabbare än 30 kilometer i timmen kan halka av vägen eller in i andra fordon och människor.
Riktigt illa kan det gå om traktorförarna joxat med fordonet så det går at köra det i mycket högre hastighet än tillåtet. Föräldrar som hjälper till eller ser mellan fingrarna med det blir i det ansvarsmässigt medskyldiga. Det är en sorts regelbrytande som riskerar både förare och andras liv och lem.
Och antalet olyckor där en a-traktor varit involverad har de senaste åren ökat kraftigt. 2016 inträffade 109 olyckor. Sju år senare har denna siffra tredubblats till 348. Sörmland har följt utvecklingskurvan på liknande sätt. Detta enligt siffror från Transportstyrelsen.
Glädjande är att dödligheten vid olyckor med minst en a-traktor inte ökat på samma vis. Det har under samma period handlat om en eller två döda. Det som däremot ökat mycket kraftigt är de lindriga olyckorna, där skadorna på person och bil inte är särskilt stora, men tillräckligt för registreras av Polismyndigheten eller sjukvården, som Transportstyrelsen får sin data ifrån.
De olyckor som sker beror ofta på att a-traktorn kört snabbare än tillåtet. Likt bilister är det inte heller alltid så att a-traktorförarna iakttagit väjnings- eller stopplikt. Resultatet blir då en kollision. Ibland har a-traktorn framförts på ett oansvarigt vis och lekts med på någon parkeringsplats.
Samtidigt är det inte en obetydlig del av olyckorna så kallade "upphinnandeolyckor". Det vill säga där ett fordon i högre hastighet kör in i fordonet framför sig. Det är olyckor som kan bli riktigt gräsliga. Orsakerna till det kan vara många. Det kan handla om dålig sikt eller att bilföraren distraherats av något i vägkanten. Men det kan också vara så att den pillat på mobilen i stället för att hålla ögonen på vägen. Men resultatet blir ofta detsamma: två tillknycklade bilar och sjukhusbesök.
I debatten om a-traktorerna finns det många tyckare utan vare sig insikt eller sans. En del vill se högre maxhastighet för att minska viljan att mixtra med motorn, eller för att bilister inte ska behöva fastna bakom det långsamtgående fordonet. Andra vill avlägsna traktorn från vägen, antingen genom att skyffla ut dem på småvägarna eller förbjuda dem helt.
Det senare märkte jag mycket av i min egen mejlkorg senast jag skrev i frågan. Många som mejlade in verkade bara vilja skylla varje olycka och besvär på tonåringarna och deras fordon. Men bilisternas gasande och ouppmärksamhet var de mindre intresserade av.
Sedan talar mycket emot att tillåta högre maxhastighet för a-traktorer. Om hastighetsbegränsningen höjs riskerar olyckorna med dödlig utgång öka.
Med det sagt behöver a-traktorförarna göra upp med delar av kulturen kring fordonet. Det är lite väl ofta högljudd dunka-dunka-musik i högtalarna när de kör genom de sörmländska städerna. Men också det lagtrotsiga beteendet och det spritångande festandet behöver dämpas och tryckas undan.
Särskilt viktigt är det nu när intresset för fordonet ökat lavinartat på bara några år. Regelbrytande och sådant osunt uppförande får inte bli till vana bland de nya och unga a-traktorförarna. Risken är annars att lagstiftarna tar i ännu hårdare än det gjort det senaste året. Det skulle slå hårt mot de som i dag är skötsamma och åtnjuter friheten och glädjen fordonet för med sig.
Niklas Otto Olsson är politisk redaktör på Katrineholms-Kuriren (ob lib) texten har också publicerats där.