I en gÀstkrönika signerad Malin Lernfelt hÀvdas att Skolverket har strukit lyrik, dramatik, sagor och myter i förslaget till förÀndrad kursplan i svenska. Det stÀmmer inte. LÀser man vÄrt förslag sÄ framgÄr det att de finns med pÄ flera stÀllen. För Ärskurs 1-3 finns följande formulering:
âSkönlitteratur för barn frĂ„n olika tider och skilda delar av vĂ€rlden. SĂ„nger, muntligt berĂ€ttande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser mĂ€nniskors upplevelser och erfarenheter, till exempel sorg, rĂ€ttvisa, kĂ€rlek och relationer.â
Förutom att begreppen finns med i lÄgstadiet sÄ Äterkommer de ocksÄ senare. DÄ beskrivet som skönlitteraturens huvudgenrer och undergenrer. SÄ hÀr formuleras det för Ärskurs 7-9:
âSkönlitteraturens huvudgenrer samt nĂ„gra undergenrer och hur de stilistiskt och innehĂ„llsligt skiljer sig frĂ„n varandra.â
Att skönlitteraturens huvudgenrer bestĂ„r av epik, lyrik och dramatik vet förstĂ„s svensklĂ€rarna. Vi har dessutom lagt till begreppet undergenrer. Det kan jĂ€mföras med nuvarande kursplan dĂ€r endast âsagor och myterâ omnĂ€mns för Ă„k 7-9. SĂ„vĂ€l den klassiska som den moderna epiken Ă€r betydligt bredare Ă€n sĂ„. Det kunskapsinnehĂ„ll som behandlar skönlitterĂ€ra genrer och hur de förhĂ„ller sig till varandra har dĂ€rmed förstĂ€rkts i förslaget. TvĂ€rtemot vad som hĂ€vdas i krönikan sĂ„ har vi genom den nya formuleringen föreslagit en förstĂ€rkning och ett förtydligande av att alla delar ska med. Ăverlag innebĂ€r vĂ„rt förslag ett tydligare fokus pĂ„ lĂ€sning. Dessutom genomförs en stor satsning pĂ„ lĂ€sundervisningen inom ramen för lĂ€sa, skriva, rĂ€kna â en Ă„tgĂ€rdsgaranti.
Vi vÀlkomnar debatt och kritik mot vÄra förslag till kursplaner. Att vi vÀljer att gÄ ut med en remiss och möjliggör för alla som vill att lÀmna synpunkter fram till 23 oktober Àr ett uttryck för det. Samtidigt Àr det olyckligt om kritiken bygger pÄ missförstÄnd och rena felaktigheter.
Ann-Christin Hartman
Enhetschef lÀroplansavdelningen Skolverket
SVAR: I min text syftade jag naturligtvis pĂ„ formuleringarna som rör de senare Ă„rskurserna. Det kanske kunde ha förtydligats men samtidigt Ă€r det rimligtvis underförstĂ„tt att lĂ€sning av klassisk skönlitteratur, dramatik och lyrik samt analyser och djuplodande diskussioner om dessa genrer inte förekommer i sĂ€rskilt hög grad i 7-Ă„ringars svenskundervisning. Vad Skolverket missar att inkludera i sin replik Ă€r ocksĂ„ att myndigheten samtidigt som man skrotar de tidigare skrivningarna om lyrik och dramatik i kursplanen för Ă„rskurs 7-9, lĂ€gger till att litteraturundervisningen bör lyfta fram âIdentitets- och livsfrĂ„gor, till exempel utanförskap, jĂ€mlikhet, sexualitet och relationer." Med andra ord ett tydligt skifte av fokus frĂ„n ett litterĂ€rt kulturarv till den typ av ytligt navelskĂ„deri som blivit allt vanligare inom den svenska skolan. För övrigt skulle Skolverket om man pĂ„ allvar vore intresserad av att öka barns lĂ€sning inte hetsa pĂ„ den icke vetenskapligt underbyggda digitaliseringen pĂ„ det sĂ€tt man gör.
Malin Lernfelt