Det smällde ordentligt när TV4:s Kalla Fakta i veckan sprängde Sverigedemokraternas trollfabrik på bästa sändningstid.
Genom modigt och uthålligt journalistiskt hantverksarbete av den högre skolan, som bland annat innefattat en wallraffande reporter, har Kalla Fakta kunnat avslöja hur SD tillsammans med den konservativa högerpopulistiska Youtube-kanalen Riks bedriver trollfabriker med egen anställd personal.
SD:s trollfabriker vill få dig att tänka som en sverigedemokrat och genom anonyma och falska konton och profiler skapa en illusion av en stor folklig uppslutning. En gräsrotsrörelse, som i själva verket kokar ner till ett antal anställda tjänstemän med lön för att manipulera den politiska debatten.
Kalla Faktas reporter har kunnat visa att det är öppna dörrar mellan SD:s kommunikationsavdelning och Riks redaktion. Det är här trollfabrikören, SD:s kommunikationschef, sitter och fabriksarbetarna tillverkar den propaganda som har till uppgift att förgifta och förvrida sanningar och det demokratiska samtalet till partiets fördel.
Via trollfabrikerna orkestreras ett stort antal konton med anonyma identiteter på sociala medier för att påverka opinionen i en särskild fråga, få spridning på ett inlägg eller misskreditera en politisk motståndare eller grupp. Gemensamt för de inlägg som trollfabrikerna försöker få spinn på är att informationen ofta är väldigt hårdvinklad, inte sällan rent felaktigt. Ofta har inläggen också grova humoristiska och satiriska inslag eller består av delningsvänliga så kallade memes.
Fenomenet med trollfabriker och organiserade påverkanskampanjer av liknande slag är inte nytt, men kanske primärt något vi förknippar med odemokratiska och totalitära stater och regimer så som Putins Ryssland.
Men redan 2017 kunde Eskilstuna-Kuriren avslöja hur det främlingsfientliga nätverket Granskning Sverige, en del av Fria Tiders koncern, via fejkade identiteter spred hat mot svenska journalister, politiker och opinionsbildare i organiserad form.
För den som befinner sig i sociala medier och debattmiljöer på nätet är Kalla Faktas avslöjande kanske egentligen inte så förvånande. Detta är något man har kunnat ana, men inte tidigare kunnat demaskera så tydligt. Det ligger liksom i sakens natur att trollfabriken ska vara svår att upptäcka och avslöja, att avsändaren är falsk och kopplingen till ägaren svår att bevisa.
Det gör detta dock inte desto mindre anmärkningsvärt. Kalla Fakta har sprängt en Trollfabrik som administreras från högsta ort inom SD, regeringsunderlagets största parti. Samma regeringsunderlag som tar varje givet tillfälle att peka ett långt varnande finger mot just påverkanskampanjer.
Och är det inte ironiskt, att samtidigt som SD bygger trollfabriker så skär de ner ordentligt på stödet till studieförbunden som aktivt arbetar för att motverka desinformation och bilda människor kring källkritik? Vore man lite cyniskt lagd skulle man säga att detta är ett sammanträffande som nästan ser ut som en medveten tanke.
Oavsett vilket måste avslöjandet få konsekvenser. Statsminister Ulf Kristersson (M) måste nu rikta sökljuset inåt i sitt eget regeringskansli i sin trolljakt. Det är inte bara en fråga om säkerhet – utan också om folklig tillit.
Fredrik Pettersson är S-märkt opinionsbildare, verksamhetschef på ABF och tidigare politisk redaktör på Folket. Han skriver återkommande S-krönikor i tidningen.