Attendo borde hÄlla sanningen högre Àn sÄ hÀr

Foto:

Signerat2021-06-17 04:55
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Chefer ska lyssna pÄ anstÀllda som pÄtalar brister pÄ jobbet. Det ger möjlighet till bÀttring och bör dÀrför belönas. Men pÄ Attendos Àldreboende Sabbatsbergsbyn i Stockholm gjorde ledningen tvÀrtom.

I pandemins inledande skede gick vÄrdbitrÀdet Stine Christophersen till sina chefer för förmÄ dem till att införa kohortvÄrd pÄ boendet. Det handlar om att hÄlla friska och sjuka patienter Ätskilda. Hos ledningen blev det stopp. Till svar fick hon att det inte alltid Àr möjligt. Men till anhöriga fortsatte företaget meddela att kohortvÄrd bedrevs pÄ boendet.

Christophersen gick dÀrför till Expressen och berÀttade. Strax dÀrefter blev hon kallad till möte hos chefer, fick en erinran och kallades illojal. Upprepades detta kunde hon förlora jobbet, var ledningens besked.

Efter att Sveriges Radio sÀnde en P1-dokumentÀr om detta har Attendo bett Christophersen om ursÀkt och erinran har dragits tillbaka. Samtidigt har Äklagare inlett förundersökning mot Attendo om brott mot lagen om meddelarskydd.

DÀrför Àr det inte förvÄnande att Attendos vd Martin Tivéus i en intervju med Dagens Nyheter (16/6) försöker putsa pÄ företagets fasad. Intern utbildning i meddelarfrihet och information till personal om visselblÄsarfunktioner talas det varmt om. Attendo har ocksÄ med hjÀlp av extern aktör analyserat en del brister i verksamheten, berÀttar han för tidningen. Beskedet Àr att bÀttring Àr pÄ gÄng. Detta Àr bra, men hur det kunde bli sÄ hÀr frÄn början Àr en frÄga som Ànnu inte fÄtt ett ordentligt svar.

TivĂ©us tar ocksĂ„ upp att nya undersökningar visar att de flesta anstĂ€llda inom Attendokoncernen upplever att de kan ta upp brister med sina chefer. SĂ„ kan det sĂ„klart vara. De fel som begicks pĂ„ Sabbatsbergsbyns boende behöver inte finnas i övriga koncernen. Samtidigt finns det skĂ€l till försiktighet. En del anstĂ€llda har till Aftonbladet berĂ€ttat hur vissa Attendochefer tidigare pressat anstĂ€llda till att ge bĂ€ttre recensioner. Är det annorlunda denna gĂ„ng?

Vilka ord folk vĂ€ljer för att beskriva saker spelar ocksĂ„ roll. Att Sabbatsbergsbyns boende gett anhöriga felaktig information om omvĂ„rdnaden beskriver TivĂ©us som kommunikation som ”inte fullt visat sig spegla den situation som rĂ„dde”. Enklast vore att kalla det lögner.

Martin Tivéus sÀger ocksÄ att Attendo behöver upprÀttelse. För vad Àr oklart. Medier har beskrivit faktiska omstÀndigheter dÀr det Àr företaget som gjort fel. Att Attendos anseende fÄtt sig en törn Àr dess eget fel ingen annans.