Ryanair börjar flyga från Arlanda, meddelade företaget förra veckan. Betyder det att man lämnar Skavsta? Som alltid med Ryanair så beror det på. Vd:n Eddie Wilson visade vad det handlar under torsdagens presskonferens, som hölls tillsammans med statliga flygplatsägaren Swedavia, på SVT:s fråga om fortsatt flyg från Skavsta:
– Vi hoppas kunna göra det, men det är helt och hållet upp till Skavsta. Det finns ingen anledning till att vi inte skulle kunna flyga från båda platserna, men det är upp till dem att erbjuda oss ett lämpligt kontrakt.
Ryanair är ett bolag som befinner sig i permanent förhandling med flygplatser, spelar ut dem mot varandra och gör det gärna offentligt, där medierna görs till ofrivilliga medspelare. Steget in på Arlanda är i sig naturligt, framför allt med tanke på det pressade läget för lågpriskonkurrenten Norwegian. Men det som Ryanairs ledning säger som en följd av detta är lika mycket stil som substans.
Bakom finns dock en hård verklighet: En kraftig minskning av flygtrafiken till följd av pandemin, en strukturomvandling och stor osäkerhet om framtiden.
Ingen kan säga om och i så fall på vilket sätt det gångna årets ändrade arbets- och fritidsvanor kommer att påverka flygandet längre fram. Dagens sanning är dock en allt tuffare konkurrens om en marknad som började krympa redan före corona, med minskat flygresande under 2019. Skavsta gick det året mot strömmen men den långsiktiga utvecklingen är även där färre passagerare – 12 procent minus på tio år.
Flera kommunägda regionala flygplatser, framför allt i norra Sverige, kan räkna med statliga tillskott för att upprätthålla en infrastruktur för flygtransporter i hela landet. Det gäller dock inte det privatägda Skavsta – med Nyköpings kommun som tioprocentig ägare – i en region som har gott om flygplatser.
Det framgick av infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) svar 27 april på en interpellation från riksdagsledamoten Martina Johansson (C) från Sörmland. Skavsta klarar sig, om så med kommunens hjälp, och klarar den sig inte så är det ingen stor förlust, kan Eneroths svar sammanfattas.
Mot bakgrund av detta sakernas tillstånd, som bottnar i mycket mer än pandemigrundad flygkris, var Eskilstuna kommuns politiska lednings planer för Kjula flygfält ett mysterium – även bortsett från det faktum att man i fem år hade förhandlat med charlataner.
Utmaningen handlar om att få befintliga aktörer att överleva – i den mån det är önskvärt alla gånger – inte om att bygga upp något nytt från grunden.