Katrineholm är på rätt väg för cykling året om

.

.

Foto: Sörmlands Media

Signerat2021-11-17 17:32
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag hoppas att kommande politiska majoriteter i Katrineholm inte tvingar mig att äta upp detta. Men förslaget att återuppta sopsaltningen av gång- och cykelbanorna på vintern känns som ett kulturskifte. 

Det är inte bara ett accepterande av en bra metod mot snö och is. Förslaget vittnar om en höjd ambition för mobiliteten, för att andra trafikslag än bilen ska kunna ta plats – året runt.

Det har hetat att sopsaltning är dyrt. Men det är den möjligen bara om man tänker i stuprör. Den initialt högre driftskostnaden för vägunderhåll är växelpengar i kommunbudgeten. I förlängningen blir metodbytet en vinst för samhällsekonomi, medborgarnytta och miljö, när det blir lättare och säkrare att ta sig fram på vintern. Att ha en inköpt sopsaltningsmaskin stående är för övrigt också en kostnad, även om den inte syns.

Alla dessa insikter tycks ha sjunkit in i det politiska systemet i Katrineholm. Men riktigt hoppingivande är det som service- och tekniknämndens ordförande, Anneli Hedberg (S), säger i Katrineholms-Kuriren.

Sopsaltningen föreslås bli omfattande, på alla huvudstråk i Katrineholm. Kommunen kommer inte att vara bunden av årsskiftet som start – en budgetteknisk märklighet när det gäller vinterunderhåll som många kommuner håller fast vid – utan ska kunna sopsalta tidigare, när snön och isen anländer. Tanken är också att köra maskinen över hela gång- och cykelbanans bredd, inte bara på en tvåmetersremsa i mitten som tidigare.

Den här förändringen är särskilt viktig för allt som rullar på hjul på banorna – iskanter är inte att leka med. Men fördelarna är stora för alla, människor som husdjur, som förflyttar sig på annat sätt än med bil. I bästa fall blir det som att gå på barmark under den snöfria delen av året.

För framtiden gäller det att se sopsaltningen inte som ett extra inslag i vinterväghållningen utan som det självklara sättet att jobba på vintern och en del av kommunens trafikpolitik.

Katrineholm är redan en ojämförligt bättre cykelstad – och därmed en renare och mer trivsam stad – än vad den var för bara fem-tio år sedan. Detta tack vare framsynta och ibland omstridda politiska beslut som att ta bort trafikljuskorsningar, sänka hastigheterna, bredda gång- och cykelbanorna och bygga nya.

Fortsätt så!